Teorētisks jautājums: kāpēc v-bremzes slapjumā "izstiepjas"

Avatar

By fusio 20.10.2009 19:44:53

Member · 783 comments

V-bremzēm kārtīgā slapjumā ir sajūta, ka trosīte ir kļuvusi elastīgāka- bremzes sviriņa padodas vieglāk un iet tālāk, pēc sajūtas bremzes kļuvušas daudz, daudz mīkstākas. Nevaru saprast, kāpēc tā notiek? Vienkārši gribas zināt.

Avatar

By Delfins 20.10.2009 20:12:34

Member+ · 3,575 comments

tāpēc ka jāspiež stiprāk un trosīte izstiepjās, kluči dilst.
Pamatojums tam ir, ka starp kluci, kuram saskarmes laukums ir ļoti mazs, un aploku ir dubļi, ja smalkās smiltis netraucē tik daudz, tad lielie akmentīši ieķerās un slīd pa metālu vai rotē līdz izgriežās ārā no "dzirnavām", samazinot tā jau mazo saskarmes virsmu. Tāpēc jāspiež stiprāk.

Jā, dzirnavas būs reāls piemērs smile - es laukos mēģināju kustināt akmeņus - daudz vieglāk kad starp tiem ir veseli graudi, vēlāk jau grūtāk. Un tagad iedomājies - Vbreikam tas vienmēr tā notiek, tikai atšķirība tāda, ka akmeņi dažreiz ķerās un bojā tādejādi aploku.

mtb.lv forumā viens pat iepostēja, kad vbreiku aploks sadalījas, jo virsma tika nodeldēta līdz mikrometram.

Last edited by Delfins (20.10.2009 20:14:22)

Avatar

By fusio 20.10.2009 20:36:45

Member · 783 comments

izskaidrojuma "dzirnavu" daļa ir saprotama. Nesaprotams ir tas, ka ir sajūta, ka trosīte ir izstiepusies vai kluči pēkšņi kļuvuši mīksti, jo bremzes spiežot ar vienādu spēku tās padodas daudz tālāk, nekā sausā laikā. Un, kad izkalst - atgriežas iepriekšējā stāvoklī.

Avatar

By bonys 20.10.2009 21:01:53

Member+ · 722 comments

Un man pēc neliela smilšu lietus brauciena kluči brutāli noslīpējās līdzeni, tiek bojāts 1. nevis aploks, bet gan paši bremžu kluči.


mtbgarkalne.lv

Avatar

By mr.SQRX 20.10.2009 21:22:01

Member · 134 comments

Arī mani aploki ir uzskatāms piemērs, kā tie nodilst tik ļoti, ka pārlūst sānu "vaigi" divās daļās! Vakar to reāli piedzīvoju!
Es domāju, ka slapjā laikā ūdens starp bremžu klučiem un aploku strādā līdzīgi kā eļļa. Tā samazina berzi starp aploku un bremžu kluci! Tāpat kā slīdoša hokeja ripa pa apsnigušu vai viegli apūdeņotu ledus placi! Tāpēc loģiski, ka ar to pašu spēku, kuru sausā laikā spiežam šarnīrus uz savas velo stūres, slapjā laikā vairs nepietiek! Jāspiež stiprāk! No tā arī sajūta, ka trosīte stiepjas!

Avatar

By Ansis 20.10.2009 21:25:39

Member++ · 3,678 comments
fusio wrote

izskaidrojuma "dzirnavu" daļa ir saprotama. Nesaprotams ir tas, ka ir sajūta, ka trosīte ir izstiepusies vai kluči pēkšņi kļuvuši mīksti, jo bremzes spiežot ar vienādu spēku tās padodas daudz tālāk, nekā sausā laikā. Un, kad izkalst - atgriežas iepriekšējā stāvoklī.

Visas metāla daļas: bremžu svira, kronšteins, armatūra apvalkā, rāmis un pati trosīte mitrā laikā elastīgi deformējas (= bremzējot izstiepjas) tikpat daudz cik sausā. No visas bremžu sistēmas uzmanības lokā paliek tikai pats gumijas bremžu klucis. Mitrā laikā, par cik tas daudz vieglāk slīd pa aploku, aplokam pieguļošā kluča virsma no spiediena izslīd un kļūst lielāka, līdz ar to kluča biezums attiecīgi samazinās. Bet tam efektam ir jābūt mazam. Ja lieto piem. Deore LX klučus, kas ir plāni un cieti, šis efekts būs neievērojami mazs.
Vai Tu esi pārliecināts, ka bremzes spied ar vienādu spēku? Kad sausā laikā bremzes labi ņem, braucot tās spiež ar daudz mazāku spēku. Vienīgais objektīvais spēka tests ir paspaidīt sviru stāvot. Piem. ja mitrā laikā sviru var piespiest aš klāt stūrei, vai sausā laikā ar līdzīgu spēku tiešām to nevar?

Avatar

By Delfins 20.10.2009 22:19:13

Member+ · 3,575 comments
Ansis wrote

Vienīgais objektīvais spēka tests ir paspaidīt sviru stāvot. Piem. ja mitrā laikā sviru var piespiest aš klāt stūrei, vai sausā laikā ar līdzīgu spēku tiešām to nevar?

nu gan tests, man liekas sitais bus atkarigs no apestas putras brokastis smile tur jau vajag speeku merit ar kadu štrumentu.

Avatar

By fusio 20.10.2009 22:20:03

Member · 783 comments
Ansis wrote
fusio wrote

izskaidrojuma "dzirnavu" daļa ir saprotama. Nesaprotams ir tas, ka ir sajūta, ka trosīte ir izstiepusies vai kluči pēkšņi kļuvuši mīksti, jo bremzes spiežot ar vienādu spēku tās padodas daudz tālāk, nekā sausā laikā. Un, kad izkalst - atgriežas iepriekšējā stāvoklī.

Vai Tu esi pārliecināts, ka bremzes spied ar vienādu spēku?

Jāatzīst, ka nupat notestēju sausas, un tiešām pietiekams un pamatots izskaidrojums ir kluču (ļoti) strauja dilšana, līdz ar to atsaucu iepriekš teikto par to, ka izkalstot atgriežas iepriekšējā stāvoklī.

Priekš manis jautājums nu ir skaidrs. paldies, par informāciju. Acīmredzot vienā brīdī būs jāpāriet tomēr uz disku bremzēm.

Avatar

By mikii 21.10.2009 09:08:30

Member · 25 comments
fusio wrote
Ansis wrote
fusio wrote

izskaidrojuma "dzirnavu" daļa ir saprotama. Nesaprotams ir tas, ka ir sajūta, ka trosīte ir izstiepusies vai kluči pēkšņi kļuvuši mīksti, jo bremzes spiežot ar vienādu spēku tās padodas daudz tālāk, nekā sausā laikā. Un, kad izkalst - atgriežas iepriekšējā stāvoklī.

Vai Tu esi pārliecināts, ka bremzes spied ar vienādu spēku?

Jāatzīst, ka nupat notestēju sausas, un tiešām pietiekams un pamatots izskaidrojums ir kluču (ļoti) strauja dilšana, līdz ar to atsaucu iepriekš teikto par to, ka izkalstot atgriežas iepriekšējā stāvoklī.

Priekš manis jautājums nu ir skaidrs. paldies, par informāciju. Acīmredzot vienā brīdī būs jāpāriet tomēr uz disku bremzēm.


vai arī jānopērk labāki kluči. tas izmaksu ziņā būs efektīvāk. ja gribas naudu patērēt, tad protams pārej uz disku bremzēm (pats ar tā izdarīju, nenožēloju, ir kruta, tikai vai tas bija vajadzīgs big_smile)

Avatar

By x-f 21.10.2009 10:25:58

Member+ · 402 comments

Arī varu atzīmēties kā viens no tiem, kura aploce nodila tik tālu, ka sadalījās.
Tas notika agri no rīta uz šosejas un ar pamatīgu blīkšķi, tāpēc pārbaudiet savas aploces regulāri, tās tiešām ar laiku nodilst.

(Par laimi, no notikuma vietas bija tikai daži kilometri līdz vilciena stacijai.)
Mtb.lv meistars, kad beidzot biju līdz viņam ticis, ieraugot, kāds izskatās pakaļējais rats, pašūpoja galvu un pajautāja, vai esmu vesels. smile Tur viss bija bēdīgi.

Pēdējo pusgadu lietoju tos trīskrāsu bremžu klučus, kas it kā mazāk bojājot aploci. Pierādīt to nevaru, taču pašam ir sajūta, ka tie tomēr ātrāk atbrīvojas no dubļiem, salīdzinot ar citiem iepriekš lietotajiem bremžu klučiem.
Dilst gan tāpat, tāpēc jāmaina regulāri (atkarībā no savas braukšanas, protams), taču otrreiz tādu piedzīvojumu noteikti nevēlos atkārtot, tāpēc ar to samierināšos.


People.lv Racing Team

Avatar

By cello 21.10.2009 10:40:19

Local.Auth · 4,686 comments

Lietus laikā ja zināma trase tad ieteicams pirms nobraucieniem(ja lieto bremzes) "pažāvēt aploku" respektīvi nedaudz maigi piebremzēt,tad ūdens no aploka malas tiek izspiests un kad ir nepieceišamība bremzēt tad viss darbojas.Bremžu kluči protams dils,otrs variants ir iegādāties aploces ar (piem.Mavic 717 ceramic,dārgāk gan tas prieks maksā) un keramisko aploku bremžu klučus tad aploki neizdilst,kalpos ilgāk par parastajiem.
Ja nemaldos LOOK izmanto tādus,vismaz kādreiz noteikti to darīja.

Last edited by cello (21.10.2009 10:41:34)

Avatar

By metalpower 21.10.2009 11:05:46

Member · 1,203 comments

x-f, tas biji tu, kas skumīgs, pašā rīta agrumā, sēdēja pie mtb.lv darbnīcas kādu mēnesi atpakaļ, gaidot kad meistari vērs durvis vaļā? smile

Avatar

By x-f 21.10.2009 11:35:22

Member+ · 402 comments

metalpower, jā. smile)
Iespējams, ka Tu biji tas, kurš gāja garām un piedāvāja palīdzību.


People.lv Racing Team

Avatar

By metalpower 21.10.2009 13:20:40

Member · 1,203 comments

aga, tas pats vien biju smile sākumā izskatījās, ka tev vnk kamera caura (man pārītis kā reiz mētājās mājās + instrumenti), bet nu tuvumā sapratu, ka nopietni smile pēctam biju darbnīcā, džeki teica, ka baigi paveicies, ka kājā viss tas bleķis nesagāja. bet nu viss labi, kas labi beidzas smile uz DB pāriesi?

Avatar

By x-f 21.10.2009 17:17:12

Member+ · 402 comments

Nu nē, ar v-bremzēm asākas izjūtas. smile


People.lv Racing Team

Avatar

By Deryl 21.10.2009 19:45:39

Member+ · 737 comments

Man arii, peec 17.Okt. lietainaas un sniegainaas vizinaashanaas pa Mezhaparka trasiiti, taada sajuuta, ka aizmugureejaas bremzes tagad jaaspiezh daudz dziljaak, lai buutu efekts!
Apskaidrojiet man muljkim luudzu, kaa noteikt, ka bremzhu kluchi jaamaina? Pateicos.


"Uzvara pār sevi - vienīgais triumfs, kurā nekādu nopelnu nav veiksmei."
F. Šillers

Avatar

By KKTK 21.10.2009 20:21:36

Member+ · 2,298 comments
Deryl wrote

Apskaidrojiet man muljkim luudzu, kaa noteikt, ka bremzhu kluchi jaamaina? Pateicos.

Elementāri, ja vēl ir redzamas rieviņas (pārsvarā 2x vertikālas), tad nedari neko, tik pieregulē, ja vajag.
Ja rieviņas nav redzamas, ņem 3stūr vīli un ievīlē. Ja 2-3mm ievīlējot metālu "neuzroc", tad nedari neko.
Ja metāls uzrodas, tad tagad zini cik mm vēl var deltēt. Kā klucīšiem bremzēšanas vietā parādās metāls, tā steidzami maini!

Avatar

By Salvis21 21.10.2009 20:23:20

Member · 275 comments

Paspied pakaļējo bremzi tā jaudīgāk stāvot uz vietas un pavēro rāmja uzvedību. Šāds efekts ir no tā, ka slapjai bremzei berzes spēks mazāks, līdz ar to tiek pielikta lielāka jauda bremzēšanai un bremžu mehānisms deformē rāmi, kas dod stiepšanās sajūtu. Lētās bremzes liecas pašas, paralēlās lieliski loka rāmi, par laimi tas viss notiek elastības robežās.

Last edited by Salvis21 (21.10.2009 20:25:25)


Superior XP935 custom, I'm lovin it!