Sveiki,
Kā tad tur īsti ir?
Pētīju dažādu ražotāju rāmju ģeometriju! Praksē arī esmu braucis ar dažādiem rāmjiem, bet vienalga nav 100% skaidrības!
Dažādu ražotāju rāmju dakšas stāvums jeb leņķis pret zemi XC ričukiem svārstās no 70 līdz 72 grādiem. DH zem 70 tātad slīpāka dakša. Šosejai virs 72 stāvāka. Būtībā šis te leņķis ietekmē pagriežambu jeb manevrētspēju. Jo stāvāka dakša, jo MTB ir tendence saglabāt savu trajektoriju, bet vieglāk ripo! Ja dašā slīpāka, tad viņš ir vieglāk pagriežams, bet tik labi vairs neripo!
Varbūt kāds var apstiprināt šo teoriju vai arī padalīties ar cita veida pieredzi?
ar ripošanu tam nav tieša sakara. ir divi dažādi aspekti manevrētspējai:
1.stāvāks leņķis (71+)
pie maza ātruma un tehniskās situācijās vadība ir ātrāka un stūri pagriezt ir vieglāk. riteni vieglāk izmanevrēt, ja asi pagriezieni seko viens pēc otra, vai starp akmeņiem. pagrieziena rāduss (citi parametri vienādi) ir mazāks, bāze īsāka. stabilāks pieceļoties kājās.
mīnusi- vadība ir “nervoza”, īpaši lielākā ātrumā. viegls stūres pagrieziens var nozīmēt kontroles zaudēšanu. nestabilāk smiltīs un dziļos dubļos. priekšējais rats vieglāk “aizķeras” bedrēs un saknēs. (kas ir rāvuši pāri stūrei pie pavisam maza ātruma, šito sapratīs) nestabilāk nobraucienos, īpaši lielā stāvumā.
- lēzenāks leņķis (līdz 70)
ja īsāk- viss ir otrādāk.
galvenais pluss- stabilitāte ātrumā. vadība nav tik nervoza, bet tehniskās situācijās var būt par bremzīgu. ļoti labi ripo pāri saknēm & co. bāze ir garāka.
Tad kāda mārutka pēc šosejniekiem tas leņķis ir pat līdz 74.5? Varbūt lai samazinātu bāzes garumu, un pieceļoties kājās būtu stabilāka braukšana?
99% XC riķukiem leņķis ir no 70-71.grādam Bet nez kāpēc GIANT ANTHEM tas ir ļoti stāvs 72 (šie laikam vienīgie tādi gudrinieki) atsauksmes par Anthem ir tikai tās labākās…
baigi daudzi profi kas var paši noteikt sava velo ģeometriju izvēlās 72-73 lenķi. ja iet runa par XC-race velo, īpaši jau cieto, tad šādi lenķi tur tīri labi iederās. Anthem jau arī ir tāds labs race FS. atsauksmes par šamo starp citu var jautāt Skotu Amerikānim, kas ir šāda aparāta īpašnieks un ļoti apmierināts lietotājs.
MTBR forumā pāris diskusijās cilvēki ir teikuši, ka Anthem 72 grādu leņķis esot viņiem pārāk stāvs priekš relaksētas braukšanas pa taciņām.
Tādā gadījumā var nomainīt dakšu no 80mm uz 100mm un sanāks laikam 71 grāds. Vai arī izvēlēties lietojumam piemērotāku ričuku - leezsenaaks dakshas lenkjis, lielaaks gaajiens.
Pats no savas pieredzes varu teikt, ka pozitiivi ir tas, ka ar Antehm ir viegli paarnest svaru uz priekshu un uzciiniities staavos tehniskos kaapumos. Sho iipashiibu izbaudu, braukaajot pa tacinjaam mezhaa.
Negatiivi attieciigi ir nobraucienos, kur tu dabuu ieskrieties un tad ir jaaiznjem kaads liikums - tur prieksheejam ritenim ir tendence mekleet pasham savu trajektoriju. Varbuut nesezonaa, kad nav sacensiibas un kad braukaaju tikai savam priekam, uzlikshu priekshaa niknaakas riepas, tas vareetu padariit velo stabilaaku.
Anthemam pie trūkumiem visbiežāk min zemo BB, klaņi ķeras zemē!?!
Jā, pie katra miniena! ;)
Ja nopietni, tad nejūtu, ka kājas ķertos īpaši. No klaņa gala līdz zemei ir 13 cm (kad neviens nesēž uz riteņa). Manam HT šis attālums ir 10 cm.
[quote=Skotu amerikānis]Jā, pie katra miniena! ;)
Ja nopietni, tad nejūtu, ka kājas ķertos īpaši. No klaņa gala līdz zemei ir 13 cm (kad neviens nesēž uz riteņa). Manam HT šis attālums ir 10 cm.[/quote]
Cik tev gari klaņi?
abām problēmām(?) ir viens risinājums- 100 mm dakša.
manam Trance arī ir zems BB, pēdējā Riekstukalna gonkā vēl lielā ātrumā aizķēru ar pedāli sakni, gandrīz bija acis :)
bet zemāks BB arī nozīmē labāku vadību, starp citu.
Šausmīgi jau patīk tas Anthem un Maesto piekares risinājums… laikam viens no retajiem, kas reāli nezaudē mīšanas enerģiju piekarē, bet bonusā nāk ~+/- 300g
Klaņi laikam 175 mm.
Kas attiecas uz steering tube leņķi šosejniekiem, man par to ir savs funktieris.
Iedomāsimies to trubu pilnīgi vertikālu, tātad 90 grad. Uzsēžoties uz tāda riteņa, bet nebraucot (!) dakšas kroņa bļodiņa vertikāli spiež apakšējo gultni, tādējādi nelaužot rāmja steering tube sāna sienas.
Braucot atsitieni no ceļa nelīdzenumiem dauza dakšu ne vien uz augšu-leju, bet arī uz atpakaļ. Tāpēc braucot ar 90 grad dakšu, tā lauztu apakšējo gultni uz rāmja steering tube mugurpusi.
Tagad iedomāsimies to leņķi ap 45 grad. Pat nezīmējot vektorus, tehniski domājošam cilvēkam ir skaidrs, ka tik slīpai dakšai braucēja smaguma spēks lauztu apakšējo gultni uz rāmja steering tube priekšpusi.
Tad lūk, man liekas, ka pielietotie 70-72 grad ir balanss starp šīm abām galējībām. Tas ir leņķis, pie kura vidēji smagam braucējam normālā šosejas ātrumā (30-40 km/h) dakša pa ceļa grumbuļiem dauzās tā, ka gultnis netiek lauzts ne uz priekšu, ne atpakaļ. Tas lielā mērā saudzē rāmi no ieplaisāšanas!
Vēl jau jāņem vētā ka pašu riteni stiprina dakšā bisķi novirzītu no ass… Jāņem palīgā kāda 3D projektēšanas programma un jāsāk modelēt :)
Mans novērojums ir tāds, ka pamazām ražotāji specializējas un sāk ražot riteņus maratonam un XC atšķirīgus. Kaut arī disciplīnas ir līdzīgas, atsevišķu trases posmu ziņā, ir pamanāmas atšķirības pašos velosipēdos. Aizvien biežāk maratona riteņi ir FS, ar garāku bāzi un pr.dakšas lenķi 70-71 grāds. Šāds velosipēds labāk uzvedas ātros tehniski sarežģītos nobraucienos, tāpat dubļainās trasēs daudz stabilāki ir “garie” ričuki. XC trases pārsvarā ir kompaktas un reti ļoti ātras, tamdēļ īsāki un vieglāki HT riteņi sevi attaisno.
Tada jau laikam nesanāks utposkā ideja par unversālo dampi, visas labās īpašības vienā nesaspiedīsi :(
itsevišķi pie lielās trašu atšķirības LV starp xc un marathon kur tie lielie nobraucieni un stabilitāti vajag…:))
es domāju ka starp to baru kas brauc tautas klasē ir kategorija kuram nepalīdzēs ne specģeometrija ne FS ne maināms spiediens riepās,briļļu automātskie tīrītāji un sazin kas vēl - braucējs vienkārši nav piedzimis lai brauktu no kalna un turpat ir džeks kas ar slikiem un ukrainu tādu noekipētu "filozofu"izpogās vienos vārtos,bet GUDRĀS DISKUSIJAS jau ir ļoti nepieciešamas citādi te nebūtu forums!:))
cello tāds dzēlīgs :D
cik nu kuram bieza āda:))
itsevišķi pie lielās trašu atšķirības LV starp xc un marathon kur tie lielie nobraucieni un stabilitāti vajag…:))
es domāju ka starp to baru kas brauc tautas klasē ir kategorija kuram nepalīdzēs ne specģeometrija ne FS ne maināms spiediens riepās,briļļu automātskie tīrītāji un sazin kas vēl - braucējs vienkārši nav piedzimis lai brauktu no kalna un turpat ir džeks kas ar slikiem un ukrainu tādu noekipētu "filozofu"izpogās vienos vārtos,bet GUDRĀS DISKUSIJAS jau ir ļoti nepieciešamas citādi te nebūtu forums!:))[/quote]
Ceru, ka Tev palika vieglāk ap sirdi… :)
ir cilvēki, kam patīk bakstīties ap visiem tiem “sīkumiem” (arī man), un ir tādi, kam patīk bakstīt tos pirmos :)
katram tiek savs prieciņš.