Ātruma pārslēdzēji

Šeit tiek diskutēts: http://www.xc.lv/mtb/forums/viewtopic.php?id=235 kas ir labāk XTR vai SRAM.
Tiek pieminēti: šifteri, trigggeri, grifi, double action, reversie… kā lai to pasaka… tumša bilde ;)

Varbūt kāds varētu to izskaidrot?

Kā es saprotu:'ātruma slēgšanas mehānisms sastāv no divām(lielām) lietām, paša slēgšanas mehānisma(fig viņ zin kā viņu saucat{iepriekšējā siskusijā XTR vai SRAM}) un slēdzējiem uz stūres.
Ja pats slēgšanas mēhānisms(tiešām nezinu ka’viņu saucat) ir mehānisms un atšķiras ar izturību, slēģšanas precizitāti, svaru un gaumes lietu, tad par pārslēdzējiem uz stūres(…šeit būtu jūsu abzīmejums) ir tumša bilde.
Kad pirku riteni skatījos uz slēdzējiem kopā ar bremzēm( tas laikam būtu double action). Uz vietas izbraucot likās baigi OK, bet man ieteica neņemt, jo bieži gadoties problēmas. Sacensībās, kad daduz nepiedomā ko dara un ekstrēmos gadījumos, bremzējot pārslēdzas ātrumi un slēdzot ātrumus - sabremzējas. Vairākos veikalos man pateica, ka nopietnas firmas uz labiem riteņiem, ja arī kadreiz lika, tad tagad pa druskai atsakoties.
Esmu redzējis, un ar pilsētas riteni testējis sledzēju ar grozāmu ripu(nezinu ražotāju un nezinu ka to saucat) bet man personīgi likās baigi neparocīgais, jo lai pārslēgtu ir jānoņem roka no stūres un jāgriež, un, jo vairāk paŗnesumus grib paŗslēgt, jo lielāks spēks jāpieliek tieši uz griešanu.
Man uz abiem riteņiem uz stūres ir klasiskie slēdzēji( šeit būtu atkal j;usu nosaukums:) vai kā es no krievu valodas teiktu “ļepestki”). Šie man liekas praktiskāki par griežamo ripu, jo lai slēgtos nav jāņem roka nost no stūres, un lai arī pie slēgšanas uz mažāku pārnesumu ir jāpieliek lielāks spēks, tad spiest ir vieglāk nekā griezt. Uz vienu pusi slēgšanai ar lielāku “pogu” uz otru ar mazāku. Vienam ritenim tie ir salikti tā kā ar lielkāko “lapiņu” tiek slēgts uz lielāku zobratu un man personīgi tas šķiet loģiski. Pārslēdzot priekšā uz lielāku arī aizmugurējo ar otru pārslēdz uz lielāku un nav jāpiedomā pie slēgšanas. Un pārslēdzoties uz leilāku zobratu aizmugurē ir iespējams pāriet uzreiz pa diviem zobratiem uz augšu. Uz otra riteņa mainīju aizmugurējo kaseti un nomaitnīju slēdzēju uz XT. Rezultātā priekšā uz stūres sledzējs darbojas pilnīgi otrādi(vai tas būtu reversais?) un arī bultiņa ir uz otru pusi. Teikšu, ka man šis variants nepatīk.

Lūk, esmu izklāstījis savu saprašanu.
Vārbūt kāds var man izkaidrot to lietu par slēdzējiem?

Paldies jau iepriekš. :))
p.s. Šis nav domāts lai lauztu škēpus kurš ražotājs labāks(hmm… bet varbūt :)), bet tīri no tehniskā un pazīmējuma(žargona) viedokļa.

Bet tu jau pats visu sev izstāstīji!:)

Reverso pārslēdzēja sistēmu izdomāja kā aizsargsistēmu brutālajiem lauzējiem, kas slēdzas aizmugurē uz augšu, minot ar lielu slodzi (t.sk. stāvā kalnā). Reversā sistēma it kā atļauj to darīt… atspere gaida, kad slodze būs pieteikami maza, lai uzceltu ķēdi uz augstāku zobratu. “It kā” tāpēc, ka šī sistēma varbūt tiešām strādā ideāli saregulēta, taču praksē tāpat novērojama ķēdes brakšķēšana un nojāti kasetes zobi. Bez tam, ja aizmugurējā trosītes apvalkā ir ierauti dubļi, un tas brīvi “neatdod” trosīti, pārslēgšanās uz lielāku zobratu kļūst, maigi izsakoties, ilgāka un neprecīzāka.

Labi, bet ko nozīmē:
triggers
šifters
gripšifts

Tad no iepriekšējās diskusijas: “… XTR reversais pārslēdzējs ar Sram Rocket trigeru šifteriem! Slēgšanās notiek tikai ar īkšķi, rādītājpirksts var visu laiku atrasties uz bremzes (tas ir arī viens no Shimano Dual-control argumentiem).” kas tas tāds par slēdzēju, kur tiaki ar vienu pirkstu var slēgt?


SRAM X.0 Twist Grip Shifter


SRAM X.0 Trigger Shifter

trigger - apzīmē stūres slēdža mehānisma tipu, kuru vada nospiežot sviras (mēlīti/sprūdu/gaili) ar vienu vai diviem pirkstiem.
shifter - apzīmē stūres slēdzi
gripshift - apzīmē slēdža mehānisma tipu, kuru vada ar roku aptverot un pagriežot rokturi.

Jebkuriem SRAM trigger slēdžiem pārslēgšanās notiek tikai ar īkšķi nospiežot vienu vai otru slēdža sviru.
Savukārt Shimano trigger slēdžiem pārslēgšanās tradicionāli bija ar īķšķi (uz augšu) un rādītājpirkstu (uz leju).

Skaidrs, gripšifts ir ar griežamu ripu…
Bet tas apakšējais SRAM X.0 Trigger Shifter man liekas tāpat ar diveim pirkstiem slēdzams… laikam nepamēģinājis neuzzināsi…

Sanāk ka pašu ātru paŗslēdzēju var kombinēt ar jebkuru no “šifteriem”. Kādēļ iepiekš runāja ka Shimano komplektējas tikai ar Shimano? Vai nav vienalga kas rausta trosīti? :)

Nē, aizmugurējo slēdzi nevar kombinēt, jo trosītes solis ir dažāds priekš Shimano un Sram.

nē, nav vienalga, kas rausta. SRAMs ir sataisījis tādus “ļepestkus” ;D, kas savietojami arī ar šimaņu SLĒDZI (to mehānismu, kura nosaukumu nezini). Saucās ROCKET, un domāts speciāli šimaņa slēdžiem

Toties Šimanam trosītes raustīšanas un slēdža kustības attiecība ir 2:1, un pie šimaņa ļepestka (ups, šiftera) var piedarīt tikai šimaņa slēdzi. Savukārt ŠRAMIM - 1:1, un, ja uz stūres ir šramis 1:1 (ne Rockets), tad arī pie pakaļrata jābūt šramim 1:1.

Paga, paga… aizmugurē kasetē attālumi nemainās vai tas ir SRAm vai SHIMANO, aizmugurē paŗslēdzējam ir jāpaiet par vienu un to pašu attālumu. Tad kāda starpība kas tos 5-7mm pievelk vai atlaiž? No tevis teiktā sapratu, ka tā ir attiecība pārslēdzējam uz stūres. Tad 2:1 vai 1:1 trosīte tik un tā tiks pievilkta(atlaista) par attāluma kas ir vajadzīga pārslēgties uz nākamo robu. Un šimano slēdzim trosīte pēkšņi neizstiepjas divreiz lai pavilku teiksim 10mm bet līdz pārslēdzējam aizietu tikai 5mm

Nevajag censties apgāzt apgalvojumus, ko paši ražotāji nodefinējuši. ;)

Neko necenšos apgāzt, es vēlos saprast :)

Tā… čem daļše v ļes, ķem boļše drov… :))
Šķiet ka kādreiz, šosejniekiem, bija vislabākais risinājums. Vinkārši pagriez cik vajag lai paŗslēgtos. Vijolnieka iemaņas gan nedaudz bija vajadzīgas, lai piefiksētu vajadzīgās pozīcijas, bet toties varēja savienot ar jebko

RIMI velo vēljoprojām tiek aprīkoti ar šādiem :)

Jā, bet pārslēgšanās bija ilgāka un bieži prasīja tālāku “pieregulēšanu” jau ar toreizējām 5 zobratu kasetēm. Neesmu gan mēģinājis (un arī redzējis) vecā parauga pārslēdzējus uz MTB, bet liktos, ka šī sistēma šai disciplīnai neder.

Ne jau velti arī vairums šosejnieku diezgan ātri pārgāja uz fiksēto pozīciju pārslēdzējiem.

Tātad SRAM sistēma ir ar 1:1 soļa attiecību,
savukārt Shimano sistēma ir ar 2:1 soļa attiecību.
Par cik attālums starp zobratiem abām sistēmām ir vienāds,
tad atšķirība ir pārnesumos, gan slēdžiem uz stūres, gan trosītes gājienā, gan sviras attiecībā aizm. slēdzim.

p.s. SRAM Rocket un Atack ir domāti lietošanai ar aizm. Shimano slēdžiem, bet neder SRAM slēdžiem.

Varēji jau pats padomāt, pirms to raksti!
Pārslēdzējs “iet uz sāniem” ar paralelograma rāmi. Savukārt paralelogramu bīda trose, kas tiek raustīta uz augšu, leju (vai mazliet ieslīpi). Šādai mehānikai pārbīdes koeficientu nosaka tas, cik garā plecā ir iefiksēta trosīte!
Netā var atrast oriģinālus risinājumus, kā 9 šifteri pielāgot 8 kasetei vai otrādi. Vnk aizmugurē pārslēdzējā, kur tiek iefiksēta trosīte, nevajag izmantot iestrādāto rievu, bet uzlikt paplāksnes ar pašrocīgi tālāk/tuvāk ievīlētu rievu.

Ansi… tas ir skaisdrs, tādēļ bija jautājums kāda starpība kas… Un no tevis teiktā saprota ka var pielāgot jebko :))

Tātad SRAM sistēma ir ar 1:1 soļa attiecību,
savukārt Shimano sistēma ir ar 2:1 soļa attiecību.
Par cik attālums starp zobratiem abām sistēmām ir vienāds,
tad atšķirība ir pārnesumos, gan slēdžiem uz stūres, gan trosītes gājienā, gan sviras attiecībā aizm. slēdzim.

p.s. SRAM Rocket un Atack ir domāti lietošanai ar aizm. Shimano slēdžiem, bet neder SRAM slēdžiem.[/quote]
Tātad lai Shimano slēdzi pakustinātu par 5mm man trosīte jāpeivelk par 10mm un savukārt SRAM attiecīgi vajag 5mm.
Pēc fizikas tad sanāk lai pārslēgtu Šimano ir uz pusi mazāks spēks jāpieliek, bet vajadzīga garāka trosīte, bet līdz ar to sarežģītāka sistēma.
Teorētiski varētu pielāgot arī SRAM šifterus tikai tad uzreiz jāslēdzas par divām pozīcijām.

VaiVilk, protams, kasetes visas visā vēsturē, aizvēsturē, nākotnē un atpakaļ nākotnē būs ar vienādiem milimetriem starp zobratiem, ne par to ir runa. Padomā: stāv 2 akas (bez K priekšā). Abām akām visā garumā ir 9 grodi, gar kuriem augšup/lejup braukā spainis. Vienai akai skriemelis, jeb tas baļķis, ap kuru tinās ķēde, ir diametrā 30 cm, otrai tāds nabagāks gadījies un tikai 15 cm. Un tagad ir the tricky part: SRAMam ir tā, cik pabīdās rokturis, ar ko tu griez skriemeli (šifteris), tik lielu attālumu veic spainis (spriegotāja augšējais ritulītis). Toties šimanam ir savādāk - attiecībā vairs nav 1:1, bet 2:1. Kā jau teica - “cik garā plecā ir iefiksēta trosīte” - šeit, lai tik pat lielu ceļu veiktu spainis, pats skriemeļa rokturis ir 2X garāks. Nu kaut kā tā. Un tam nav nekā kopīga ar grodiem (tb milimetriem starp zobratiem).

Un pareizi, jā - priekšā šāda attiecība neeksistē (prrr, eksistē, bet abiem ražotājiem vienāda). Priekšā vari miksēt, cik uziet - XT ar X9 vai otrādāk.

…viņi nav jāpielāgo, skat. par Rocket… bet Šimans gan neražo no saviem šifteriem neko, kas atbilstu sramam - vismaz cik man zināms, ne, varbūt kāds profs zina savādāk.

Nē, tas ir slēdzams tikai ar īkšķi - abas sviras. Vienkārši tici :)

Shimano gan ir gājis vēl tālāk un uzražojis savus XTR Rapidfire Plus šifterus - šitos, kurus var slēgt gan tāpat kā Sram trigerus - tikai ar īkšķi, gan arī kā iepriekšējos Shimano - ar īkšķi un rādītājpirkstu. respektīvi, trosītes “atlaišanas” svira (release lever) darbojas vienādi divos virzienos, atkarībā, ar kuru pirkstu tiek darbināta. Manuprāt, tas šobrīd ir visu laiku labākais šifteris.

Shimano attiecība 2:1 veidojas visā sistēmā kopā. Šī iemesla dēļ nepareizi būtu uzskatīt ka svira ir divreiz garāka vai tml.
Apskatot tikai pārslēdzējus uz stūres, tad Shimano būs 1,333:1 attiecībā pret Sram (pārējo starpību rada aizm. slēdža konstrukcija).