Tāpēc, ka maijs izsens ir bijis laiks, kad cilvēki svin pavasari un dzīvo. Tāpēc, ka velobraucēji joprojām netiek uzskatīti par pilntiesīgiem satiksmes dalībniekiem. Atceries: mēs nebloķējam satiksmi - mēs esam satiksme! Tāpēc, ka pieaugošais auto skaits nopietni apdraud tavu un apkārtējās vides veselību - satiksmes negadījumi, izplūdes gāzes, kari naftas dēļ. Tāpēc, ka ir nepieciešams atgūt publisko telpu, kuru mums atņēmušas ne tikai automašīnas, bet arī striktais sadalījums, ko kur drīkst darīt. Pakļausim publisko telpu savām vēlmēm, nevis savas vēlmes publiskajai telpai vai varas un kapitāla interesēm. Tāpēc, ka citādāka pasaule ir iespējama un tā sākas ar tevi!
Daži Kritiskās masas principi, kurus vērts atcerēties pirms brauciena:
būt par satiksmi un droši braukt pa ielām, nevis ietvēm, tur traucējot un atņemot gājējiem vietu
pēc iespējas turēties vienā kritiskajā masā, nevis pie krustojumiem sašķelties kritiskajā desā
palaist sabiedrisko transportu, ātro palīdzību, ugunsdzēsējus u.c., kas steidz palīgā
ikviens ir organizators — iesaki maršrutu, izdomā saukļus, izpušķo sevi un velo, paņem līdzi magnetofonu vai padari braucienu foršāku kā citādi, filmē un fotogrāfē, radi
par maršrutu vienojas priekšā braucošie, ieteikumus droši var pakliegt uz priekšu
turies aiz brauciena vadītājiem, nebrauc tiem priekšā, lai nemaldinātu pārējos
ja no priekšas vai no aizmugures kāds kliedz kādu ziņu, pakliedz to tālāk
mūs vieno prieks, draudzība un kopīgi pavasara svētki — dalāmies ar to (pasveicini autobraucējus, aicinot izmēģināt velo, un pamāj, iedod pieci vai puķi, koņču, buču gājējiem, lai arī viņiem šie ir svētki)
nepamet velo biedru nelaimē, ja kaut kas noticis (kritiens, tukša riepa, policija sliktā omā u.tml.)
braucot visiem kopā, esi uzmanīgs — netaisi straujus manevrus un pārdrošus trikus, ar rokas signālu brīdini, kad apstājies vai griezies
esi atbildīgs un rūpējies ne tikai par sevi, bet arī par tev blakus esošajiem
aliņu atstāj ballītei (afterparty būs!)
vienmēr atrodas kāds, kam ir ko teikt un kam patīk dusmoties tā vietā, lai līksmotu. Esi tas, kas līksmo!
Forši, ka katru gadu tiek atrunāti principi (ko darīt/nedarīt), bet vienmēr ir pilns ar gaiļiem, kas, acīmredzot, skolā lasīt nav iemācījušies un diršās ar visiem pēc kārtas, rauj ratā pāri sarkanajiem, bloķē sabiedrisko un dzer aļāku otrā rokā turot telefonu. Varbūt palieku vecs, bet mūsdienu fiksīšu community ir sačakarējis visu iespaidu par velokultūru. :/
Mērķis it kā ir parādīt, cik daudz velobraucēju ir Rīgā un, ka tik lielai masai nepieciešama infrastruktūra. Jā, bars ir liels, infrastruktūra arī klibo, salīdzinot ar citām rietumvalstu pilsētām. Tomēr nevar prasīt no kāda labumus, ja pats esi pilnīgs īblis. Liela daļa velobraucēju čīkst par to, ka autovadītāji močījot pie sarkanā. Nē, cik man ir nācies redzēt, ir tieši pretēji. Sākot no cacām ar vegānu ēdienkarti groziņos un bebuli sēdeklī, beidzot ar RRS jaunēkļiem, visiem pie dirsas satiksmes noteikumi. Un, kad aizrādi, saņem pretī slāviskus lamuvārdus.
Lielas masas = anarhija = noteikumu neievērošana. Paskatieties, kas notiek 4. maija salūta tuvumā - katrs nomet savu miskasti, kur pagadās, nevienam nekas nerūp. Nekāda sakara ar velo vai auto, vai vegānismu.
Pārējiem
p.s. Pats izkrāso savu dzīvi (ar velo), nevis sūdzies par neesošu infrastruktūru. Tik lūdzu bez filozofijas, kā korelē (velo) infrastruktūra un kultūra :-)
p.p.s uz ceļa, ja rādi (ko, kas nav minēts noteikumos), tad vienīgi ‘OK’.
Par sarkanajām gaismām runājot, vai tiešām visi apzinīgie vienmēr stāv?
Tā kā veloinfrastuktūras mums nav, uz ielas bieži traucē mašīnas (Valdemāra ielā starp mākslas akadēmiju un Arēnu Rīga šoferi domā, ka virzienā un Skansti ir 2 joslas un attiecīgi arī stājas pie luksaforiem), bet uz ietves negribas notriekt kādu gājēju, tad ielas šķērsošana pie sarkanās gaismas ir vienīgais veids, kā iespējami mazāk zaudēt minūtes.
Ja uz maģistrālajām ielām būtu veloceliņi, es varētu savu braucienu saplānot labāk, lai varu paripot, kad redzu priekšā sarkanu un uzmīt, lai paspēju šķērsot ielu pirms sarkanās gaismas.
Pat ja pasākums balansē uz likuma pārkāpšanas robežas, nav prātīgi kritizēt savas jomas entuziastus! Katram no jums ir gadījies saskarties ar bezkaunību vai neuzmanību no autovadītāju puses. Un ko Jūs varat likt pretī? Uzreiz parādīt 1 pirkstu vai nolamāties? Bet Kritiskā masa ir labs veids, kā iedarbīgi pievērst politiķu un autobraucēju uzmanību lielajam riteņbraucēju skaitam.
LABĀK ATBALSTIET PARĀDOT PIEMĒRU, PIEDALOTIES, NEVIS KAŠĶĒJOTIES DELFI FORUMU LĪMENĪ!
Es atkal nesaprotu, kā var katru gadu malt vienu un to pašu, neizprotot masu brauciena būtību, proti, ka masu brauciens nav iespējams kopīgā satiksmē, ievērojot visus noteikumus. Arī sacensībās neviens neievēro parastos CSN (tur gan visbiežāk tiek slēgta satiksme). KM ir vairāki tūkstoši dalībnieku. Ja tiks ievērota sarkanā gaisma, tad aiz velo bara esošie auto sastrēgumi no pāris minūtēm izaugs līdz 30 minūtēm, un kam tas būs izdevīgi? Tas vairs nebūs kopīgs brauciens, bet 30 mazu čupiņu braucieni, kas pie katra sarkanā sadalīsies sīkāk, vēlāk atkal apvienosies utt., beigu gals vispār nezinās, kur ir jābrauc, jo godīgi stāvēs pie sarkanā utt.