Daudzi iesācēja jautājumi profesionāļiem.

Braukāju ar velo jau sen, bet savu veco velo īpaši nekopu. Rīt tikšu pie jauna velosipēda, par šo gan gribu kārtīgi rūpēties, tikai nezinu, kā.
Lūdzu, pastāstiet, kas būtu jāzina par velosipēda ikdienas apkopi- kas jātīra, cik bieži jāeļļo, ar kādiem līdzekļiem? Kam ir jāseko līdzi? Īsāk sakot, viss, kas būtu jāzina, lai divritenis kalpotu pēc iespējas ilgāk.
Varbūt ir ieteikumi, kādu lukturīti, kādus dubļu bleķus pirkt?
Muļķīgs offtopic jautājums: veco velo gribu atdot tētim, lai beidzot sāk nodarboties ar sportiskām aktivitātēm, bet vai parasts kalnu ritenis var izturēt 120kg smaga cilvēka svaru?

Pastāstīšu par savu pieredzi velo kopšanā.

Sākšu laikam ar to pēdējo jautājumu - Jā, arī 120kg smags cilvēks var ripināties uz kalna riteņa. Būtiski šeit ir skatīties uz ratiem, lai tie izturētu šo svaru. Bet ja nav būtiski ratu un vispār visa velosipēda bojājumi, tad var droši likt virsū tēti, lai viņš ieripo pasaulē. Protams, ir jāskatās kur un kā brauc.

Runājot jau par pašu kopšanu, varu teikt to, ka tas tiešām ir vajadzīgs, ja šī manta Tev rūp un nevēlies ļoti bieži ieguldīt līdzekļus jaunām daļām. Ja konkrēti par ikdienas kopšanu pēc bracieniem - es parasti notīru ar lupatiņu putekļus, kas uzklājušies nepatīkami uz rāmja un pārējām daļām, ja ir dakša ar atklātiem štokiem (trubiņām, kas ir slīdošā daļa uz dakšas), tad notīru arī tos. Brīžos, kad man sanķa izmērcēties slapjā laikā, arī pa dubļiem, tad cenšos nomazgāt velosipēdu pēc tāda brauciena, jo tomēr dažādi netīrumi ritošajā sistēmā veicina noduluma procesu. Dažubrīdi uzskatu sevi par pedantisku, bet pašam pēc tam ir prieks par to, ka viss ir sakopts. Ar ķēdi ir tā, ka ja viņa ir netīra - ar kaudzi puteķliem, dubļiem, tad vajadzētu viņu nomazgāt… pats to daru ar Fairy noņemot to, bet ir arī citi veidi, piemēram, speciālas mazgājamās mašīnītes ķēdēm, kurus uzliekot uz kēdes un griežot ķēdi cauri viņām, ķēde tiek attīrīta. Bet katram jau savas metodes. Es parasti ķēdi eļļoju pēc katras mazgāšanas, tātad bieži. Eļļu vari iegādāties praktiski katrā veloservisā, es dodu priekšroku Muc-pff produkcijai, kura ir meklējama Brīvības ielā 155, turpat vari meklēt aŗi dubļu sargus, speciālos velo kopšanas līdzekļus, iespējams arī lukturīti, bet par lukturīšiem īsti neko nezinu, jo pats tādus nelietoju. Protams, magājot ķēdi ar birstīti vajadzētu nomazgāt arī zobratu bloku/kaseti. Noteikti centies izvairīties no augspiediena mazgātājiem, jo tie mēdz sadzīt ūdeni visur, kur nevajag… Var to darit, bet tad jāzina, kur drīkst tēmēt, kur nē. Ar pārējo daļu eļļošanu, ja nav zināmas pieredzes vai velme, nevajadzētu nodarboties pašai, bet aizvest pie kāda tuvākā meistara. Bet ja speciāli kaut ko neskalo ārā,m tad to var darīt ne biežāk kā 2 reizes sezonā. Kā jau viss šajā pasaulē ar laiku tomēr nolietosies, arī ķēde, kasete un zobrati kādreiz būs jāmaina, ja tie sāks atteikties ķēdi noturēt uz zobratiem, bet tas nāks tikai ar laiku, kad būs jau noripoti daudz kilometri. Kā saka: Viss nāk ar laiku… sapratīsi arī kas un kā notiek, kāpec kaut kas dilst un tamlīdzīgi.

EDIT: Šajā linkā ir kaut kas par mazgāšana un ķēdes tīrīšanu: Links

Katrā ziņā novēlu Tavam velosipēdam ilgu mūžu un pašai brauktprieku.

Ar šādiem rīkiem var sakopt zobratu bloku/kaseti aizmugurē un ķēdi(Tas protams nav vienīgais veids):

Ar jauniem riteņiem ir tā, ka pirmais, kam jāpievērš uzmanība, ir aizmugurējais pārslēdzējs. Pēc kāda mēneša vai vēlāk, cik nu bieži sanāk braukt, ik pa laiciņam jāieklausās velosipēda izdotajās skaņās. Vislabāk to var dzirdēt, ja brauc klusā vietā vai min pedāļus ar roku. Viegli tikšķi, kas nāk no aizmugures, liecina, ka laiks pieregulēt pārslēdzēju. Arī sausa vai netīra ķēde liek sevi manīt un ar attiecīgu skaņas signālu palīdzību prasa pēc eļļas un apkopes.

Noderīgu info palasīju. Par tiem tikšķiem, nav kāda nojausma, kas varētu tikšķēt pie pedāļiem uz katru apgriezienu ar vienu klikšķi, pārslēdzējs nekur nesakrās un skan pie visiem ātrumiem?

Pie pedāļiem var tikšķēt viss kas, sākot ar nepievilktiem klaņiem, beidzot ar pedāļu gultņiem…

Man arī tādi tikšķi bija tieši, kad spiediens un pedāli, kad spēcīgāk minās, bet pajaucu riteni un tagad uz brīdi ir pārgājis un nekas neskan, bet pa brīžiem atkal tas tikšķis parādās! :S

[quote=schoolgirl]Braukāju ar velo jau sen, bet savu veco velo īpaši nekopu. Rīt tikšu pie jauna velosipēda, par šo gan gribu kārtīgi rūpēties, tikai nezinu, kā.
Lūdzu, pastāstiet, kas būtu jāzina par velosipēda ikdienas apkopi- kas jātīra, cik bieži jāeļļo, ar kādiem līdzekļiem? Kam ir jāseko līdzi? Īsāk sakot, viss, kas būtu jāzina, lai divritenis kalpotu pēc iespējas ilgāk.
Varbūt ir ieteikumi, kādu lukturīti, kādus dubļu bleķus pirkt?
Muļķīgs offtopic jautājums: veco velo gribu atdot tētim, lai beidzot sāk nodarboties ar sportiskām aktivitātēm, bet vai parasts kalnu ritenis var izturēt 120kg smaga cilvēka svaru?[/quote]
Rudeni/ziema(nov./dec.) kad lielaka dalja velofanu savus ritenjus nometis skjuniti/balkona/pagraba aizbrauc pie Arkadija uz Smerli un vins Tev visu no A-Z izstastis/paradis ja panjemsi savu jauno neapkopto,bet notirito riteni lidzi.

Es vecajam velo labu laiku ar līdzīgu tikšķi cīnijos. Beigās vaina atradās monobloka asī, kur bija izveidojusies mikroskopiska lufte konusvidīgajā stiprinājumā. Pedāļa brīvkustība bija tik maza, ka ar roku kurbulējot, tapa pamanīta tikai pēc rūpīgākas izpētes. Laikam jau tāpēc, ka šādi slodze uz klani praktiski nekāda.

Pēc monobloka nomaiņas viss nostājās savās vietās.

Kad sagādāts un izdarīts viss iepriekšrakstītais, iesaku sarūpēt velo pārsegu ja vien neturi riteni blakus gultai :).
Manta nav dārga, bet jau pēc pusgada lietošanas pārsega virmsas stāvoklis liks vien brīnīties cik daudz dranķi ir mums apkārt pat salīdzinoši tīrās telpās. Par garāžām un pagrabiem nerunājot.

Apziņa, ka tas viss nav salipis mīļajā vello ir pacilājoša :)

Pats lietoju:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=11896

Man ar viena nezinašana :(

Ja es gribu no 8 speed kasetes pariet uz 9speed kaseti. Vai man ir jamaina pakaļēja rumba ?

Rumba izskatas šadi >

Nav jāmaina.

Nav jāmaina, Shimano 8 sp, 9 sp un 10 sp iet virsū uz viena rumbas cilindra (barabāna) garuma.
Pārslēdzējam skritulīšu platumu, vismaz rāmīša spraugas platumu, prasās samazināt no 8 sp ķēdes uz 9 sp, bet daudzi nemaina un nesūdzas, ka tur kaut kas slikti strādātu…

arī viens jautājums! Iegriežot aizmugurējo disku no rumbas nāk dīvaina tarkšķēšana. Notarkšķ apmēram vienādā pozīcijā. Ar gultņiem visam vajadzētu būt kārtībā, jo disks rotē bez problēmām.

Izklausas kad kasetes korpusam/sunjiem iespejama smilshu/udens pieshprice ;)

ko tur varētu darīt? Nekad rumbu neesmu jaucis. Kā to var izdarīt? Rumba shimano wh-m505.

Ja ir vēlme to mācīties, pameklē YouTube video. Ja ir vēlme tuvākajā laikā braukt, apmeklē kādu velo servisu.