Negribās sākt ar negatīvismu, apspriežot iemeslus kāpēc Latvijā, valstī ar bagātām velotreka tradīcijām nav vairs neviena treka(velodroma), tomēr, bez tā nevar, lai saprastu, kas tad traucē velotrekam Latvijā attīstīties. Šis ir tīri mans redzējums, izlasot vairākus rakstus un dzirdot dažādus viedokļus.
- Sporta cilvēki, lielāko ties’ nav pārvaldītāji, saimnieki;
- Sporta cilvēki nespēj apvienoties kādai kopīgai, bet visiem tik nepieciešamai idejai;
- Esošās riteņbraukšanas institūcijās (federācija, sporta skolas) cilvēkiem nav intereses, entuziasma, motivācijas, varēšanas šādu jautājumu virzīt;
- Treka treneri “izmirst”, sportisti aizbrauc. Paši, kādreiz trekā iesaistītie ir pasīvi(vismaz tāds rodas iespaids);
Šajā tematā, es personīgi (gan jau vēl kāds) vēlētos uzzināt cik ir tādu cilvēku, kuri aktīvi iesaistītos(ar to ko var) velotreka atdzimšanā un īsta treka tapšanā.
- ar ziedojumiem, izveidojot nodibinājumu un ziedotājiem nākotnē dodot īspašas iespējas un statusu;
- ar savām prasmēm, iespējām. Projektēšana, Eiropas fondu piesaiste, materiāli(arī ziedojums), atlaidēm, būvtehniku, zemes ierīkošanas darbiem/izmaksām, utt;
- politiski un juridiski, veicinot projekta virzīšanu valsts/pašvaldības līmenī;
- sponsorējumiem - piesaistītiem līdzekļiem, lai realizētajā objektā reklamētu savu zīmolu, produktu (piemērs: Cido Paņevežā).
Es redzu divus vispārējus variantus projekta realizācijai:
- Novadā(lauku teritorijā), kā mazbudžeta variantu, kur pamatā ir tikai pats treks, stāvvietas automašīnai un kāda neliela ēka treka saimniecības/administrēšanas vajadzībām. Šis variants ir ļoti reāls esošai situācijai un realizējams pa kārtām. Iedvesmojošs paraugs: http://www.bouldervalleyvelodrome.com/
Šāds projekts izmaksā pie Ls250 000. - Rīgā vai citā pilsētā. Slēgts(Indoor) velotreks kā pamat- , bet daļēja funkcija no multifunkcionāla kompleksā, līdzīga kā Cido halle Paņevežā. Tāda halle būtu interesanta pilsētā, kurā vēl nav arēnas, jo velotreka iekšpuse nodrošina pat lielāku platību(40x100m), nekā tā ir Arēnā Rīga(netālredzīgs projekts). Tomēr, tik lielu projektu, es personīgi asociēju tikai ar Rīgu un Jūrmalu. Šāds projekts sākas ar apmēram 16 milj.
Nelielās pilsētās realizējams projekts, kurās velotreks ir pamatelements, treka nogāzēs pēc vajadzības tiek izvietotas pārvietojamās tribīnes, bet ārpus treka tribīņu praktiski nav. Neskatoties uz to, pašam trekam(Olimpiskā standarta) nepieciešama 120x60m liela telpa. Tie, tik un tā, ir visai lieli gabarīti pat priekš Ventspils, Liepājas, Daugavpils, Jelgavas būs vajadzīga ļoti īpaša politiskā griba un valsts līdzekļu piesaiste, lai kaut ko tādu realizētu.
Jāņem vērā, ka treks joprojām ir laba “niša” mūsu reģionā. Tuvākie treki ir Dānijā, Vācijā, Maskavā un Paņevežā. Manuprāt, Paņevežas trekam vajadzētu būt pārslogotam. Ja ne tagad, tad drīz(personīgs viedoklis).
Anniņmuižas(Rīgā, pie Imantas) projekts ir apklusis kopš 2005(pēc rakstiem). Acīmredzot, tur nav fanāta, kas lien pie Nila pa logu iekšā. iespējams, tur kādreizējam projekta bīdītājam ir lielāka interese par tenisa kortiem treka vidū un vilinošo saimniecisko darbību, nevis par treku kā sporta veidu un riteņbraukšanas bāzi. Grūti pateikt, bet rodas tieši šāds iespaids.
Mans konkrētais ierosinājums būtu: izveidot nodibinājumu(fondu), uz kura bāzes attīstīt jaunu, vai pārņemt nīkstošu projektu. Bet pirms tam, protams, būtu vēlams sanākt kādā diskusijā visiem tiem, kam velotreks kā ideja ir saistoša, un tiem, kas gan ar padomu, gan darbiem, gan līdzekļiem spētu to veicināt.
Šajā tematā aicinu izteikties tiem, kuri zin kaut ko par treka attīstību/neattīstību, lai iepriekš pieļautās kļūdas netiktu pieļautas nākotnē. Laipni aicināti izteikt savu vispārējo viedokli par tematu. Iespējams, kaut kur stāv dīkstošs angārs, kuru var iznomāt vai tā īpašnieks pats būtu ieinteresēts ieveidot tajā kaut ko unikālu - kaut vai 166m treku.
Piedevām - treks kļūst populārs pasaulē, ne tikai kā sporta veids, bet arī kā aktīvās atpūtas un līdzīgi domājošo sanāksānai. http://vimeo.com/19005844
Vairāki no tiem, kas iemēģinājuši mazo “Piena” bļodiņu, izteikuši vēlmi braukt īstā trekā. Lūk! Tātad, treks ir viens no sporta veidiem, kurš jāpamēģina lai iepatiktos. Paldies Redbull!
Noslēgumā, vēlētos atstāt mesidžu politiķiem un birokrātiem, kuri iespējams ieskatīsies šajā tematā: Visā pasaulē, pat vismazākās sporta būves tiek definētas kā lokālo/municipālo ekonomiku veicinoši elementi(tas būtu jāsaprot bez skaidrošanas). Tātad, izzūd pat vismazākais pretarguments velotreka tapšanai gandrīz jebkurā pilsētā.