Kadence

Avatar

By Tantrix 26.09.2013 17:42:56

Member · 527 comments

Nu lūk, nopirku un šodien pirmo reizi izbraucu ar kadences sensoru un pēc tam uzreiz  izlasu , ka to var mest ārā. Kaut kā stulbi nosist gulbi ... smile

Bez jautājuma , kurā no miskastēm to izmest, man radās vēl daži jautājumi. Cik saprotu, tad aptuvenais vēlamais vidējais ir 90 rpm. Esmu iesācējs, šogad braucu pirmo sezonu. Nobraukti 4000 km. Šodien izbraucu 2 h zemajā pulsa zonā un vid kadense bija 81, plus uztaisīju 2 inervālus laktāta sliekšņa pulsā pa 3 min un tur kadence bija augstāka 90 - 100 rpm. Tātad , kad minos nopietnāk , pieaug arī kadence. Bet zemajā pulsā man grūti tos 90 rpm noturēt - jāmet uz zemāku pārnesumu, sajūta , ka kājām nav pretestības un arī ātrums tomēr zūd par 3 - 5 km/h, pat dīvaini laikam izskatās , ka es ar 19 - 21 km/h kadencēju uz 90 smile )

Jautājums : vai arī garos 2 - 3 h zemā pulsa braucienus ir jāvelo ar rpm 90 ? Man pašlaik tie 75 - 80 rpm kaut kā optimālāki liekas.


rakstiet lūdzu uz šo e mail : mareks.kirilovs13@gmail.com

Avatar

By Buks 26.09.2013 19:23:43

Member+ · 696 comments

Sirdi un plaušas vajag trenēt, tad būs vieglāk noturēt. Vēl ir tas, ka ar garākiem klaņiem ir grūtāk noturēt augstu kadenci, jo kājai ir lielāka kustības amplitūda.Un vēl pie augstas kadences noturēšanas palīdz pareiza pedalēšanas tehnika. Pedāli vajag izstrādāt ar pēdu un jāminas ir tā, lai kustētos tikai kājas. Daudzi iesācēji krata līdzi arī ķermeņa daļu virs dibena. Ja kājas nepiedzenas, tad ir ok. Ar automātiskajiem pedāļiem to ir vieglāk darīt.

Citus gadus, kad braucu Siguldas vienības braucienu, tautas klasē, tad ik pa laikam kritu kārdinājumā iemest kardānu, kā rezultātā piedzinu kājas. Tad šogad izdomāju, ka nekritīšu kārdinājumā un biju patīkami pārsteigts, ka kājas, pirms Siguldnieka, bija gandrīz tikpat svaigas, kā izejot uz starta. Sirsniņa gan bija mazliet pamocījusies. Atbraucu līdz Turaidai ar 1. grupu, tāpēc nekāda lielā sēņošana nebija, pēc tam jau ar baiku bija grūtāk tikt līdzi.

Tas tā, viela pārdomai. Neesmu speciālists, tāpēc skaitļus nezinu. Pa šoseju braucot noteikti ir tā, ka jo augstāka kadence, jo labāk. Bet, pie nosacījuma, ja ir pareiza braukšanas tehnika.


Bērnībā puikas mērīja krāniņus ar lineālu, bet pieaugot - ar hronometru.

Avatar

By 19 26.09.2013 19:59:08

Local.Auth · 630 comments

Paveca gan tā tēma, bet ar interesi pārlasīju smile

Tas uz ko gribētu vērst uzmanību interesentiem:
- Ar Armstronga paraugiem aizrauties nevajadzētu, galvenokārt tāpēc ka gatavojās tūrēm (kalni + trīs nedēļas sacensību)
- kadence manā skatījumā ir ļoti būtiska mērvienība. Tas ir otrais jūsu ķermeņa radītais rādījums aiz pulsa (ja nelieto jaudas mērītāju)
- tā pat kā pulss tas ir individuāli, taču TAS NENOZĪMĒ KA TO NEVAJAG TRENĒT.
- kadence ir cieši saistīta ar pulsu un arī jaudu
- labu pedlaēšanas tehniku neviens ar lielu krāģi nav uztrenējis smile


Avatar

By six13 26.09.2013 21:12:49

Member · 179 comments

Riteņbraukšanā pamatparametri ir jauda un griezes moments, ja runājam par pedalēšanu. Max. atruma sasniegšanai vajag jaudu, kāpumos griezes momentu. Tāpēc šoseja vairāk vērsta uz augstu kadenci, jo statistika liecina, ka lielākai daļai braucēju max. jauda atrodas starp 93-106 ap/min. Kāpumos 80-90. MTB kadenci ietekmē mikroreljefs, plus vajadzība pēc griezes momenta, tapēc 60-70 nav reti.

Ja gribās būt attīstītam braucējam jatrenē gan pedālēšanas spēks (griezes momentam), gan kadence. Sakotnēji augsta kadence izraisa pāaugstinātu pulsu, jo muskuļi patērē vairāk skābekļa. Ar laiku ķermenis adaptējas, vidēji vajag 2-3 mēnešus, kadences uztrenēšanai.


Visiem interesentiem, kuri lasa angliski, ļoti iesaku Performance Cycling, Hopker/Jobson, 2012, grāmatu, kura ir šobrīd modernākais publiski pieiejams materiāls. Tiek apskatīti visi velobraukšanas aspekti, t.s. sieviešu un vecāku gadu cilvēkiem.

Avatar

By 19 26.09.2013 22:11:50

Local.Auth · 630 comments
six13 wrote

Ja gribās būt attīstītam braucējam jatrenē gan pedālēšanas spēks (griezes momentam), gan kadence.

Varbūt tikai es tevi nesapratu no pirmās reizes, bet torque jeb griezes moments, ir saistībā ar jaudas rādītājiem. Citiem vārdiem sakot vienādu jaudu var panākt ar augstu kadenci zemu griezes momentu vai ar zemu kadenci augstu griezes momentu.
Torque nosaukt par pamatparametru riteņbraukšanā es gan negribētu. Pamatparametrs ir un paliek jauda - griezes moments vienkārši skaidro ar kādiem muskuļiem vai īpašībām tā (jauda) tiek panākta. Katrā ziņā runāt par šo saistībā ar kadenci var, bet domāju ka šeit nav gandrīz neviena, kam tas ir/būtu aktuāli.

Par literatūru - no autoru viedokļa ir labākas grāmatas. No pielietojuma - tevis minētā grāmata ir lietderīga tikai kopā ar ierīci pa vairākiem simtiem latu - jaudas mērītāju. Ja tā nav, tad labs info materiāls.


Avatar

By KumachanIkemen 27.09.2013 09:07:14

Member · 279 comments
Buks wrote

... un jāminas ir tā, lai kustētos tikai kājas. Daudzi iesācēji krata līdzi arī ķermeņa daļu virs dibena. Ja kājas nepiedzenas, tad ir ok. Ar automātiskajiem pedāļiem to ir vieglāk darīt.
...
Pa šoseju braucot noteikti ir tā, ka jo augstāka kadence, jo labāk. Bet, pie nosacījuma, ja ir pareiza braukšanas tehnika.

Par pirmo - vai ir kādi avoti?
Es agrāk arī pa taisnu vietu minējos tā, ka kustās tikai kājas, bet ar laiku sāku arī uz taisnas vietas aktīvi minoties lietot to pašu techniku, kuru lietoju kalnos - daudz vai maz aktīvi lietojot arī dibenu un muguras/vēdera apakšējo daļu, minimāli vēzējot riteni pa kreisi un labi, tādējādi pamanot, ka kājas nogurst daudz mazāk un dienas nobrauktais attālums izaug. Nezinu kas ir "pareizi", bet ja strādāšana ar dibenu nes labākus rezultātus kāpēc būtu jācenšās lietot tikai kājas? Vai tam ir kāds pamatojums?

Par otro - ja pa šoseju garajos gabalos vislaik vicini kājas itkā mikseru darbinot, tad ceļgali ar laiku sāk ciest. Manuprāt, tomēr veselīga bilance starp kadenci un spēku ir vajadzīga, nevis jo lielāka kadence jo labāk.

Avatar

By vitamiins_xc 27.09.2013 09:41:13

Member+ · 2,832 comments

Pēc teorijas, rotējošā kinētiskā enerģija un jauda proporcionāla kadencei.
Praksē, ar augstu kadenci ar pareizu pedalēšanu (piedalās arī pedāļa vilkšana uz augšu, strādā abas kājas) un pret human-body ir labāka kadences/jaudas līkne (ja salīdzina ar motoru ideālā vidē). Uz zemas kadences to vnk ir neērti darīt. Tāpēc arī kopējais griezes moments ir atkarīgs, kā strādā abas kājas. Un abas kājas vienmēr strādās labāk pie augstākas kadences pie nosacījuma, ja muskuļi nav noguruši, nav trenēti tikai `uz spiešanu`


Anti-SEB™ // Anti-Ļenganais™ // Anti-ALU™ // Anti-Gravel™ // Neguli.Dzer.Brauc.™

Avatar

By six13 27.09.2013 13:00:26

Member · 179 comments

19,

Hopker/Jobson ir ļoti respektējami zinātnieki velopasaulē. Nedomāju ka, izejot no zināšanu līmeņa, jums būtu iespēja vērtēt labi/slikti, drīzāk der/neder pašu vajadzībām. Un tā grāmata nav par jaudas mērītāju. Tur kopumā ir zinātniska statistika, šad tad ar komentāriem. Tā nav pamācība "ciskas trenēšanai".

Avatar

By Tantrix 27.09.2013 13:03:22

Member · 527 comments

nu jā , palasījos, ka tos 90 rpm vajag turēt arī zemā pulsa 2 - 3 h izturības  treniņa braucienos un pat recovery braucienos otrā dienā pēc lielas slodzes.


rakstiet lūdzu uz šo e mail : mareks.kirilovs13@gmail.com

Avatar

By 19 27.09.2013 14:09:26

Local.Auth · 630 comments
six13 wrote

Hopker/Jobson ir ļoti respektējami zinātnieki velopasaulē. Nedomāju ka, izejot no zināšanu līmeņa, jums būtu iespēja vērtēt labi/slikti, drīzāk der/neder pašu vajadzībām. Un tā grāmata nav par jaudas mērītāju. Tur kopumā ir zinātniska statistika, šad tad ar komentāriem. Tā nav pamācība "ciskas trenēšanai".

Labi - der/neder būtu pareizāk. Esmu lasījis gan šo grāmatu, gan vismaz duci citu tām līdzīgu, līdz ar to varu SUBJEKTĪVI salīdzināt. Nevienā brīdi nemēģināju pateikt ka grāmata slikta smile

Cilvēkam jautājums bija "par ciskas trenēšanu", tāpēc arī norādu ka visa šī grāmatās aprakstītā zinātne ir par un ap jaudu, līdz ar to ja vienkārši gribas palasīt zinātnisku literatūru, tad viss ir labi. Ja cilvēks (un lielākā daļa šeit ir tādu) meklē atbildi uz jautājumu "kā cisku uztrenēt" (ar kadenci tai skaitā) tad tā nebūs grāmata kur to var atrast, protams, ja cilvēkam nav PM. 

Katrā ziņā uzskatu šo par jau off-topc'u kam nav lielas pievienotās vērtības pie tēmas autora sākotnējā jautājuma.