Resnās riepas pret tievajām

Avatar

By KarlisB 17.12.2006 15:06:37

Member+ · 911 comments

Ko jūs sakāt par šo teoriju?

http://www.schwalbe.de/gbl/en/tech_info … chnikInfos

Resno riepu mīnus ir to svars, varbūt jūs zināt vēl kādu?


FS 29er

Avatar

By LOOK 17.12.2006 16:24:45

Member# · 2,703 comments

Kādu laiciņu atpakaļ tieka apskatīta šī teorija no šosejas velo viedokļa. Tur tika meklēts optimālais (kompromiss) risinājums - rites pretestība, gaisa pretestība. Mtb jomā gaisa pretestība nespēlē (vismaz riepas "pieres" laukums) noteicošu lomu patērētās jaudas ziņā. Toties par rites pretestību gan notiek šķēpu laušana. Resno riepu virziens aizsākās jau ~3 gadus atpakaļ, kad Hutchinson paziņoja ka viņu Phiton ir ar vislielāko ārējo riepas rādiusu (starp 26"), tādejādi samazinot rites pretestību. Nākamais solis bija atbalsta laukuma samazināšana. Vēl nākamais solis ir dažādu gumijas sastāvu pielietojums vienā riepā (citiem vārdiem sakot pieļaut riepas deformāciju tur kur to vajag, un nepieļaut tur kur tā nav vēlama).


Karbons vienkārši brauc ātrāk!

Avatar

By Ansis 26.12.2006 04:10:50

Member++ · 3,689 comments

Mani šis jautājums ir ļoti interesējis, un kad man piespēlēja fizikas studentiņu, kuram vajadzēja sadomāt arī eksperimentālā darba tēmu, es nolēmu viņu izmantot savās interesēs:) Ripinājos es ar to studentiņu pa dažāda seguma kalniem lejā ar dažādām riepām, vācām datus, darījām secinājumus...

Kā es varētu komentēt apskatāmo teoriju? Īsi sakot, tā ir pareiza. Bet - mēs redzam, ka šī teorija apskata gadījumu, kad ceļa segums ir ideāli gluda cieta virsma. Tādā gadījumā pasakiet man: ar ko ir sliktāk ņemt šauro riepu un pumpēt 4 atm vs. platajai 2 atm?!
Jebkurai praksē pielietojamai teorijai ir svarīgi, lai atkāpes no idealizētās situācijas būtu pietiekoši mazas, lai neizjauktu šīs teorijas galveno atziņu. Un te jāsaka, ka šī apskatāmā teorija neiztur kritiku. Aplūkosim kaut vai vienu māla piku uz tās ideālās virsmas. Tas, ar cik mazu pretestību riepa iziet cauri māla pikai, ir tieši atkarīgs no virsmas lieluma, kas spiežas cauri mālam. Vienāda diametra riepām no riepas platuma, un tāpēc šajā gadījumā šaurā riepa testos uzvar.

Rezumējot, ir apmēram vienādi daudz situāciju, kurās priekšroka ir platākai vai šaurākai riepai.

Avatar

By LOOK 26.12.2006 15:32:25

Member# · 2,703 comments

Manuprāt ļoti svarīgs ir riepas ārējais diametrs, kopā ar resnumu nāk arī lielāks ārējais dia (to ka lielāks rats vieglāk ripo, šaubas nerada). Pūstošie kapitālisti, jau nepārprotami ir uzņēmuši kursu uz resnajām riepām (neskatoties uz svara pieaugumu, XC WC sačos tās ir nospiedošā vairākumā). No tā visa laikam tomēr izriet, ka resnās riepas tos plusus savāc vairāk.


Karbons vienkārši brauc ātrāk!

Avatar

By KarlisB 26.12.2006 20:16:24

Member+ · 911 comments

Māla pika uz ceļa noteikti nav standarta situācija pēc kuras var spriest par teorijas pareizību, tas drīzāk ir izņēmuma gadījums par labu 1.9 riepām! Kā standarta situāciju saprotu grants ceļš, meža taka. Un riepas 1.9 pret 2.3


FS 29er

Avatar

By Ansis 26.12.2006 21:43:28

Member++ · 3,689 comments

"Pūstošie kapitālisti, jau nepārprotami ir uzņēmuši kursu uz resnajām riepām"

LOOK, nevajag aizmirst, ka pūstošie kapitālisti ir lieli meistari modes u.tml. tendenču jomā ar domu no mērķauditorijas izspiest pēc iespējas vairāk naudiņas. Tagad viņi popularizē resnās riepas, braucēji tās sapirks. Ļoti iespējams, kad šis tirdzniecības krējums būs nosmelts, uzņems kursu uz šaurajām riepām... tā no mērķauditorijas tiek kačāta nauda - jebkurš sakarīgs ekonomikas students to saprot.

Vēl kas - ir naivi iedomāties, ka par optimālo riepu platumu (pāreju uz platajām) ir tikuši skaidrībā tieši tagad:) Es vismaz neticu... es nojaušu, ka viņi apzināti šūpojas ap optimumu.

Avatar

By Aģents 27.12.2006 01:56:43

Member+ · 845 comments

No manas pieredzes - lietoju 1.5 pilsētai un 1.9 riepas mežam. Neko lielāku (platāku) pēdējā sezonā neesmu vilcis, un ir bijis ok. Kāpēc tad tagad kaut ko mainīt? Tā atšķirība starp 1.9 un 2.3 un tehniskais pārākums nav tik iespaidīgs lai tagad visus 1.9 riepu krājumus mestu ārā un fiksi skrietu pēc jaunām tanku riepām. smile

Avatar

By fubar 27.12.2006 02:27:49

Member · 1,811 comments

man ir gan 2.1 Racing Ralph, gan arii 2.25
aizmuguree aizvien biezhaak "uzliekas" 2.25 smile
pie vainas laikam buus tas, kaa man patiik braukt.
ar plataaku riepu aizmuguree feinaak iet paari sakneem un akmenjiem, drusku labaaka sakjere raapjoties augshaa kalnaa.
liikumos (pie pareiza spiediena) labaaka sakjere. mazaaks spiediens- gruutaak paardurt. lielaaks balons - gruutaak paarsist.

sliktaak gan ripo, bet nevareetu teikt ka ir nenormaala atshkjiriiba starp 1.9 un 2.25.


taisnās rokas ir atpakaļ in da LV.
26565222

Avatar

By Ansis 27.12.2006 03:57:59

Member++ · 3,689 comments

KārliB, ja Tev šis jautājums ir tik svarīgs, es neredzu nevienu iemeslu, kāpēc Tu nevari atrast kādu nolaidienu, kura seguma īpašības iespēju robežās atbilst braucamajai gonkai, un paripināties pa to lejā ar dažādām riepām. Svarīgi ir ievērot, ka tikai tad, ja rezultātu izkliede starp mēģinājumiem ar vienu un to pašu riepu komplektu ir mazāka par atšķirību starp dažādiem, var uzskatīt, ka atšķirība ir šai eksperimentā konstatēta.

Es iesaku neticēt nekādām jaunākajām atklāsmes teorijām, jo tā ir tirdzniecības industrija.

Atļaušos pastāstīt, ka pirmais cilvēks, kura princips bija ticēt tikai skaidros eksperimentos pierādītiem rezultātiem, un neticēt nevienai dogmai, bija Galilejs. Izrādījās, ka ar šo principu pietika, lai pašu cilvēku uzskatītu par mūsdienu fizikas pamatlicēju, un pēc 4 gadsimtiem viņa vārdā sauktu kosmiskos satelītus. Spēcīgs princips vīram bija!:)

Avatar

By KarlisB 27.12.2006 04:18:44

Member+ · 911 comments

Par to naudas dzīšanu negribētu piekris (studēju ekonomiku maģistratūrā) - riepas nav modes prece un tai nav sezonāla rakstura arī modes skates riepām nav un modeļi mainās reti! Nav arī cenu atšķirība starp resnajām un tievajām! Pircējs riepas izvēlas pēc kvalitātes. Normālam lietotājam nav iespēja kvalitatīvi notestēt visus pieejamos produktus un tāpēc viņš intresējas ko lieto citi un kāda ir pieredze, skatās protams arī uz profiem uz ko gan citu lai skatās? Profi jau nelietos resnās riepas zinot ka ar tievajām var pabraugt ātrāk! Kādreiz lietoju corratec 2.3 riepas, skrienot pakaļ gramiem uzliku Twister - vienu varu pateikt droši kritiens komfortā ievērojams, par ripošanu grūti spries nekādu ievērojami vieglāku ripošanu nejutu...


FS 29er

Avatar

By KarlisB 27.12.2006 04:25:52

Member+ · 911 comments

Ansi, tu teici, ka esi ar studentiem veicis ekspermentus - tad neturi sveci zem pūra un padalies ar ekspermenta rezultātiem, šausmīgi interesē!

Last edited by KarlisB (27.12.2006 04:28:38)


FS 29er

Avatar

By LOOK 27.12.2006 15:51:16

Member# · 2,703 comments

Pirms Ansis ir uzmeklējis savus exp.rez. Ielikšu 10 gadus vecus rites pretestības testa rezultātus 26" ratiem, kuri diezgan skaidri norāda, ka riepas resnumam nav nekāda sakara ar rites pretestību (netā tiek pielietots termins: CRR-coefficient of rolling resistance).

rolres26.jpg

Varbūt šodien jau viss ir savādāk???

p.s. avots atrodams šeit: http://bike.terrymorse.com/rolres.html

Last edited by LOOK (27.12.2006 16:23:59)


Karbons vienkārši brauc ātrāk!

Avatar

By fubar 27.12.2006 16:15:27

Member · 1,811 comments

kaa taa nav sakara?
shis pats tests raada, ka pie ADEKVAATA (paskaidroshu taalaak) spiediena tievaas ripos labaak. protams ka dalja no shiim tievajaam riepaam ir sliki (ko mees varam tikai mineet peec nosaukumiem)
skaidrs, ka resns sliks ripos labaak par tievu "jozhiku"
un te viss ir vienaa putraa.

katrai riepai ir savs darba spiediens. 1.5 riepai tas buus ap 3.5 - 4+ atmosfeeraam, kameer 2.1 riepai 2.5 - 3+ atmosfeeras. sho darba spiedienu es arii saucu par adekvaatu spiedienu.
resnaaka riepa=zemaaks spiediens.

pec shii grafika mees redzam, cik nozheelojami ripo tievi sliki, ja brauc ar paaraak zemu spiedienu, un kaa tie izceert visus pie adekvaata spiediena. diezgan logjiski,praksee to mees redzam paskatoties uz shosejas ritenjiem.

gumijas sastaavs ir ljoti svariigs, bet ir kuriozi- kaapeec leetais chen shin visus izceert? mans viedoklis- leetaa gumija, kas ir ljoti cieta un biezie borti. taa riepa sver tonnu, bet kad ir iegriezta, ripo kaa maakoniic smile

Last edited by fubar (27.12.2006 16:18:35)


taisnās rokas ir atpakaļ in da LV.
26565222

Avatar

By LOOK 27.12.2006 16:19:28

Member# · 2,703 comments
Ansis wrote

Aplūkosim kaut vai vienu māla piku uz tās ideālās virsmas. Tas, ar cik mazu pretestību riepa iziet cauri māla pikai, ir tieši atkarīgs no virsmas lieluma, kas spiežas cauri mālam. Vienāda diametra riepām no riepas platuma, un tāpēc šajā gadījumā šaurā riepa testos uzvar.

Secinājums nav pareizs, jo MTB nav braukšana pa cietu segumu ar dažām māla pikām uz tā. Ja trasē ir māls, dubļi vai pielijušas pļavas, resnās riepas  visas kā viena ies visiem s--iem pa virsu un dos iespēju braucējam ar daudz mazākām pūlēm pārvarēt šo posmu. Riepas iegrimšana dubļos dramatiski palielina rites pretestību. Līdzīga situācija ir smiltīs, un resno riepu priekšrocības ir neapstrīdamas. Jo vairāk būs tādi SEB posmi kā Siguldā šogad, jo vairāk tas pierādīsies praksē. Uz cieta seguma, šaurā riepa varētu gūt nelielu pārsvaru, taču pirmajās smiltīs vai dubļos to visu ļoti viegli ir pazaudēt, vienkārši nogrimstot tajos.

p.s. augstāk minētajā testā segums ir ciets (asfalts).


Karbons vienkārši brauc ātrāk!

Avatar

By Atis 27.12.2006 17:39:53

Member+ · 1,591 comments

Man kādreiz vienā veikalā konsultēja par riepām un teica, ka tieši dubļiem būtu piemērota riepa ar atbilstošu protektoru (kā jau dubļiem... ) un labāk, ja ir tāda tievāka (ap 1.8...1.9, ne 2.0...2.2..). Vai tā varētu būt patiesība?

Last edited by Atis (27.12.2006 17:40:43)

Avatar

By fubar 27.12.2006 17:56:16

Member · 1,811 comments

sakjerei jaa, riposhanai nee.

ja skatamies kaut vai DH, tur dulblju riepas is 2.1 un 2.2, kameer sausaas ir 2.3-2.5
visu nosaka pielietojums.

tomeer praksee reti kura XC riepa ar dubljiem piemeerotu protektoru buus zem 2.1


taisnās rokas ir atpakaļ in da LV.
26565222

Avatar

By Ansis 28.12.2006 01:06:30

Member++ · 3,689 comments

"Secinājums nav pareizs, jo MTB nav braukšana pa cietu segumu ar dažām māla pikām uz tā."

LOOK, es pats to saprotu. Māla pika uz cieta gluda pamata manā skaidrojumā ataino nevis SEB realitāti, bet kalpo kā visvienkāršākais elements, kas uzrāda priekšroku šaurākai riepai.

Tālāk LOOK raksta "Uz cieta seguma, šaurā riepa varētu gūt nelielu pārsvaru, taču pirmajās smiltīs vai dubļos to visu ļoti viegli ir pazaudēt, vienkārši nogrimstot tajos."

Ko saprot ar jēdzienu "nogrimstot"? Šis, kā izrādās, ir komplicēts jautājums.
Ir jāizšķir diva veida "grimstošas vides": irdena un elastīga. Irdenā (sausās smiltīs) riepas tiešām grimst puslīdz proporcionāli to platumam, un tur platā ripos pāri labāk, jo mazāk iegrims (neapskatot protektora īpatnības, kas irdenā vidē spēlē lielu lomu). Savukārt elastīgu vidi (piem. mitras sūnas) riepa iespiež ap sevi lēzeni lielākā apgabalā. Iespiedienam sūnās protektoram ir maza nozīme, riepas platumam - lielāka, bet vislielākā, kā izrādās ir riepas frontālajai pretestībai, kas platai riepai ir proporcionāli lielāka. Manos eksperimentos ar studentu mēs atradām tādas sūnainas takas, kuras nevarēja nosaukt pa cietām, bet 1,9 riepas ripoja labāk par 2,1-2,3 !

Cits, primitīvāks skaidrojums par šo tēmu - nav vienalga, vai grimstot vide beržas gar riepas sānu malām, vai neberžas. Smiltis beržas, dubļi un sniegs - puslīdz, sūnas nē.

Avatar

By Grey 28.12.2006 02:45:59

Member# · 1,688 comments

Riteņa svars mainās atkarībā no apstākļiem, piemēram, braucot pa dubļiem, protektorā ieķērušies māli mēdz ceļot kopā ar riepu ne vienu vien apgriezienu. Jo riepas diametrs lielāks un jo blīvāks protektors, jo "pievienotā" masa lielāka.

Avatar

By KarlisB 28.12.2006 13:05:10

Member+ · 911 comments

Ansi, kā tad tur palika ar to Tavu ekspermentu....


FS 29er

Avatar

By KKTK 28.12.2006 15:32:08

Member+ · 2,298 comments

Starpcitu, velobraukšana nav dragreiss tikai pa taisno, braucot jāņem vērā ne tikai viegla ripošana, bet saķere līkumos! Kas dažbrīd varbūt ir svarīgāka lieta par to cik viegli riposi pataisno...

Avatar

By Atis 28.12.2006 18:56:37

Member+ · 1,591 comments

Tad tomēr secinu, ka tās dubļu riepas izdevīgākas ir tādas tievākas, salīdzinot ar sausa ceļa riepām, jo:
1. labāka saķere (braucot stāvā kalnā; līkumos)
2. pielīp mazāks dubļu apjoms, jo ir mazāka riepas virsma
3. tā "māla pikas" teorija arī īstenojas
4. un svars mazleit mazāks
Nu un lielākais mīnus tad būtu tā lielā rites pretestība dziļos dubļos.

Sanāk ideāli piemērota plānā dubļu kārtā, zem, kuras ir ziets pamats.

Kā pārējie domā? Vai vis pareizi?

Last edited by Atis (28.12.2006 18:58:09)

Avatar

By Ansis 29.12.2006 05:22:44

Member++ · 3,689 comments

Es tagad šķirstu to eksperimentu pierakstu kladi... nebūtu viegli to korektā formā nopublicēt. Rezultāti nav pārrēķināti uz kaut kādām vispārpieņemtām vienībām (pretestības grami v.tml.), tāpat ir ļoti daudz "krosslinku", kur viens riepu komplekts tiek izmantots kā graduējošais citam citos laika apstākļos:(

Cita starpā es atradu vienu ierakstu, kuru gribētos izklāstīt. Tātad, kad mums pa TV sāka rādīt pietiekoši garus fragmentus no Parīzes-Dakāras rallija, varēja brīnīties, kāpēc močukiem (vēlāk arī sporta vieglajiem auto) priekšējās riepas liek šauras. Pat ļoti šauras, ņemot vērā, ka ar tādām tika braukti arī smilšu posmi.
Es aptuveni nojautu, kas tur slēpjas, bet tad Dabas māmuļa man sagādāja iespēju pārliecināties par to praksē. Bija janvāris, uzpūta stiprs Z vējš, viļņi apskaloja Jūrmalas pludmali. Kad vējš iegriezās R, viļņi atkāpās, un gludi noskalotā pludmale ātri apledoja. Kā uz pasūtījumu, smalkām pārslām uzsniga sniegs, ko R vējš pa apledojušo pludmali sapūta sanesumos. Rezultātā izveidojās apledojusi pludmale ar dažāda lieluma sniega sanesumiem ik pa kādiem 50...100 m. Ar stipru R vēju mugurā pa šiem 50...100 m viegli varēja uzņemt ātrumu 35-40 km/h un piļīt sanesumam cauri. Es saprotu, ka SEB'os tādi apstākļi nav, bet mani vairāk interesēja tas, ka tie bija visai tuvu Dakāras smilšu sanesumiem.

1. Tests. Priekšā uzliku lielo plato Tioga (ārējais platums 51 mm). Triecoties iekšā sniega sanesumā, sanāca kārtīgs sitiens, un bija jāuzmanās, lai ietriektos visai perpendikulāri sanesuma priekšējai kraujai, jo savādāk stūri sita uz otru pusi. Braucot lielā ātrumā sanesumam cauri, tā platā riepa vietām cēlās uz augšu, vietām gribēja stūrēties, kas sagādāja tikai problēmas. Kad stūres sagriezums neatbilda divriteņa sānsverei, varēja just rokās lauzienu.

2. Tests. Priekšā uzliku savu šaurāko baika riepu IRC Mythos XC (43 mm). Situācija mainījās ļoti jūtami, likās, ka šai riepai "viss ir vienalga". Varēja triekties iekšā sanesumos arī slīpi, iegāja kā nazis sviesta klucī. Braucot sanesumam cauri, riepa necēlās uz augšu, stūrēties negribēja, rokas nelauza. Braukšanas virzienu varēja visai labi noturēt ar divriteņa sasvēršanu ar visu ķermeni.

Ko no tā var secināt? Platā riepa irdenā vidē tiešām labāk stūrējas (vai vismaz grib stūrēties), bet tas prasa precizitāti un roku piepūli. Ja tas tiek likts lietā, platai riepai ir priekšrocības.
Bet Dakārā acīmredzami uz to nepaļaujas. Zinot, cik lielā noguruma pakāpē tur brauc, un cik grūti tad koncentrēties uz precīzu izstūrēšanu ar rokām un saglabāt spēku rokās, viņi dod priekšroku šaurās riepas koncepcijai - lai tā riepa vnk. "iet cauri", neprasot piepūli no rokām un pleciem, un stūrēšana notiek vairāk ar visu augumu.
Būtu interesanti uzzināt Jāņa Vintera skatījumu par šo tēmu; bet vai 50+ ZS motora īpašnieks sapratīs 1- ZS braucēju?:...

Avatar

By parazutis 29.12.2006 15:09:03

Member+ · 757 comments

Ansi, cik tad cilveekam ir ZS, un ja veel tas atrodas uz ritenja? Vai tad viens?

Avatar

By KKTK 29.12.2006 15:26:47

Member+ · 2,298 comments

100% piekrītu, ka dubļos un sniegos, priekšā vajag šauru riepu, tieši tāpēc, lai viņa iegrieztos tajā zaņķī bez sitiena un kautkur tur apakšā ieķertos.
Bet piemēram tajā pašā Treka pēdējā posmā pa slapjo Riekstukalnu, braucu ar 2.1 ezi priekšā. Un sapratu ka tas ir ideāls! JO varēja no kalna braucot nebīstoties un nebremzējot ierakstīties līkumā - platākai riepai bija lielāka saķere. Ja izslīd 4x knobiņi, vēl 4x notur, bet šaurajai varētu būt arī bēdīgāk, ja kas izslīd, pat ja tas spiediens uz vienu knobiņu būtu lielāks...

Jakas - kautkad sen sen 2004. gadā fubar velolistē uzsita textu pa riepām - vēl tagad glabāju kā enciklopēdiju big_smile

fubar wrote

jo miikstaaka gumija riepai, jo labaaka sakjere, taapat arii lielaaka rites pretestiiba un aatraak dilst

lielaaks riepas tilpums un/vai mazaaks spiediens arii ir labaaka sakjere, taapataas lielaaka pretestiiba.

augstaaks prokjis- labaaka sakjere irdenaakaa/shkjidraakaa segumaa, sliktaaka uz asfalta.

protektora profils skatoties no augshas-  ideaali "eziitis"-vienmeeriigs protektora izvietojums, labaaks liikumos. iznjeemums ir irdens sniegs,smltis un dublji- tur labaak "grebene"-prokjis koncentreets viduu, riepa shauraaka. shaadas riepas funkcija ir nogrimt liidz dibenam un dabuut sakjeri un saakt peldeet tikai pie lielaaka aatruma.
klasiskaas dublju riepas ir ideaalas sniega riepas.

shipenes- tikai uz tiira ledus, shipene uz asfalta vai brugja ir pilniigs pii.

prioritaates sakjerei- nekad nedriikst pieljaut, ka izsliid prieksha, savaakt gandriiz neiespeejami. taapee priekshaa nevajag likt paaraak plikas riepas. pakalju var upureet labaakai riposhanai, bet ja prioritaate ir uphill, tad labaak lai ir niknaaka riepa. taapat arii tehniskaakas trases ar nobraucieniem.

krosaa parasti ir vismaz 2 riepu kompl. ar 4 konfiguraacijaam attieciigi. 2 niknaakas un 2 plikaakas. nu un tad peec gruutiibas pakaapes:
viegla sausa liidzena trase: prieksha plikaa, aizmugure plikaa
slapja liidzena, slapja tehniska: prieksha niknaa, aizmugure plikaa
pilniigs pii, pilniigs pii ar kaapumiem: abas niknaas
sausa ar kaapumiem: priekshaa plikaa, aizmuguree niknaa.

Varbūt šodien fubar var ko piebilst vai papildināt wink

Last edited by KKTK (29.12.2006 15:28:14)

Avatar

By Ansis 29.12.2006 16:19:13

Member++ · 3,689 comments

"Ansi, cik tad cilveekam ir ZS, un ja veel tas atrodas uz ritenja? Vai tad viens?"

Zirgspēks ir jaudas vienība, cik vidēji attīsta spēcīgs zirgs, strādājot visu dienu. Tā tika eksperimentāli iegūta, kad vajadzēja salīdzināt zirga darbspējas pret tvaika mašīnu spējām. 1 ZS = 736 W (vati).
Cik tad cilvēks attīsta? Liekas, uz kādiem 200 W var visai ilgi mīt trenažieri, tātad tādā režīmā apm. 1/4 ZS. Skrienot augšā pa stāvām kāpnēm, sportisks cilvēks var attīstīt 1 pilnu ZS. Kāds te bija uzracis datus (laikam Kasio), ka trekisti spurtā izspiež līdz 1,6 ZS.

Avatar

By fubar 29.12.2006 17:41:20

Member · 1,811 comments

nu es sarkstu 8) mani skribelejumi- enciklopeedija...

ar taam riepaam ir pietiekoshi sarezhgjiiiti, lai vareetu teikt -muuzhu dziivo- muuzhu maacies.

konkreetais jautaajums (tieva vai resna dublju riepa) ir ljoti gruuti atbildams, vismaz man.

ljoti daudz ko nosaka citi apsveerumi, ko var apvienot grupaas: konkreetaa uzdevuma specifika.

apskatiisim DH kaa pietiekoshi ilustratiivu, daudz tuvaaku XC specifikai kaa motokross, un kaa laucinju, kur man bez teoreetiskaam zinaashanaam ir arii praktiska pieredze.

DE FACTO ieksh DH tiek lietotas 2.2 dublju riepas ar dubultaam sienaam un ljoti garu, reti izvietotu protektoru:

9412.jpg

mana versija par to, kaaapeec tiek izmantotas dubultaas sienas- shaads supergarsh protektors bez nopietna riepas struktururas atbalsta, pilniibaa zaudee savu jeegu, zem slodzes nolocoties- riepa izsliid.

kaapeec tam ir jaabuut tik garam- riepa "izspiezh" visu iespeejamo sakjeri no miiksta un irdena seguma, ieceertoties un/vai nogrimstot tajaa.

kaapeec tik reti izvietotam- riepa mazaak piekjep ar dubljiem vai "cementu" (skujas+dublji)
riepai ir jaaspeej pashai sevi attiiriit. tas notiek pieaugot aatrumam, visi dublji izlido aaraa (brauceejam sejaa protams smile )
un protams ka  shaadi piikji speej iecirsties, tur kur plataaks, strupaaks protektors nespeej.

ljoti uzmaniigi meegjinaashu apgalvot, ka shaads prokjis noveersh planeeshanu "makro" liimenii.
ja akvaplaneeshana ir plaana uudens pleeviite starp riepu un asfaltu, tad te mums ir darishana ar dublju, smilshu un kaa-tik-veel-ne dalinjaam starp riepu un cietu (cietaaku) virsmu, ja nu taa tur kautkur apakshaa vispaar ir, tuvak par zemes kodolu wink

nemaaku iisti izskaidrot, bet prakse raada, ka shaadas riepas ir vieniigais kas speej daudzmaz tureeties uz "ziepiites" -maala/ cietas zemes kaartas ar slapju,plaanu, neticami slidenu kaartinju pa virsu.
var jau buut, ka tur nenotiek taa pati planeeshana? varbuut riepa speej vismaz drusku iecirst cietajaa slaanii?

tagad par to triekshanos iekshaa "kupenaas"
nu taas ir ljoti interesants fenomens, un manupraat pamatiemesls, kaapeec DH izmanto shauras dublju riepas.

ne reizi vien ir veerojami skati, ka pat labi brauceeji zaudee kontroli shaadaas situaacijaas.
pietiek ar kuudru, nemaz nevajag  dubljus. ietriecoties shaadaa materiaalaa pietiekoshi lielaa aatrumaa (protams tikai perpendikulaari) trieciens ir pamatiigs (ja brauceejs nav sasveeries uz aizmuguri un sagatavojies, vinjsh taalaak lido viens pats), riepas saak peldeet, un velo paarstaaj buut vadaams.
ja riepas ir plataakas, trieciens tieshaam ir lielaaks, un peldeeshana iipashi nestabila. palielinaataa pretestiiba riepu kaut kur "aizmetiis"- ja nevarees uz augshu (brauceejs tam pretojas tieshi un netieshi), aizmetiis uz saanu = kritiens.

ko dod shaads rets, garsh protektors situaacijaa, kad sakjeres ar cietu virsmu nav, un riepa peld pa "galertu"?
manupraat pilda taadas kaa stabilizatora funkcijas, kaa bultai, rakjetei, utt.

ko dariit ja shaada situaacija ir liikumaa, un vai var runaat par vadiibu?
manupraat nekaada vadiiba shiet vispaar nefiguree.
prasmiigi izmantojot, shaads "galerts" ir izbraucams arii liikumaa, bet taa nu ir augstaakaa pilotaazha.
brauceejs pashaa procesaa neko daudz nespeej ietekmeet, trajektorija tiek "ieprogrammeeta" pirms iebrauskhanas dubljos, izkalkuleejot ietriekshanaas punktu, lenkji, sasveershanos uz liikuma iekshpusi un svara sadaliijumu uz abiem ratiem.
tad vai nu izmet tur kur vajag, vai nu kaut kaa savaadaak smile prasmiigi brauceeji izmanto shaadas dublju bedres liidziigi kaa virazhas/shpuures, neitralizeejot centrbeedzes speeku (lasi: nesliid aaraa no liikuma)

luuk kaapeec pie DH specifikas dulbju riepas ir taadas kaadas taas ir.
maksaats par to tiek ar sliktu sakjeri uz cieta, sausa seguma un dramatisko rites pretestiibu.
taapat arii ar shaadaam shauraakaam riepas pie adekvaata spiediena ir relatiivi vieglaak paarsist kameru.

vai mees to 1:1 varam paarnest uz XC? protams ka ne.

1.neviens negribees ciiniities ar tik slikti ripojoshaam riepaam kaa piemineetaas.

2. pat ja mees XC richukam uzliekam shadas riepas un taadaa pashaa aatrumaa triecamies dublju bedree, izredzes to veiksmiigi paarvareet ir mazaakas. es esmu meegjinaajis.
situaacijaa kad 20 kg DH velo iziet dubljiem cauri kaa nazis sviestam, XC richuku visticamaak jau saaks nekontroleejami meetaat. brauceeja poziicija buus neizdeviigaaka ritenja novaldiishanai.

3. ja pashi nemekleesiet shitaadus paarbaudiijumus, nez vai jums XC gonkas (pat kaartiigaas) ar taadiem uzmaaksies.
tomeer formaats "nedaudz" atshkjiraas.

4.pat ja shaada vieta buus- vai jums pietiks aatrums taas paarvareeshanai "triecienaa"? reaalaaka situaacija- kuudras purvs vairaaku kilometru garumaa. buus ilgi un nogurdinoshi jaaminaas. vai taka, klaata ar plaanu dublju kaartinju.

kas tad paliek liidziigs?

(iznjemot labu, cietu segumu) - sakjere!  vai tie buutu liikumi, vai staavs dubljains nobrauciens, vai arii taads pats kaapiens- rets, garsh prokjis noderees.
liikumos to jutiis iipashi labi.
jo retaaks prokjis, jo riepa mazaak aizkjep.
vissliktaakais piemeers - Hutchinson Python. protektora ziimeejums liidzinaas tiiklam, nu lielisks dublju savaaceejs. paaris apgriezieni un mums jau ir ieziepeets sliks.

resnaaka vs. tievaaka? atkariigs kaada ir riepas struktuura, kaads spiediens ir tajaa, un kaads ir protektors.
nav nekaadas jeegas no resnas riepas ar paaraak zemu spiedienu, tomeer visumaa resnaakas riepas ljauj braukt ar nedaudz zemaaku spiedienu, kas nodroshina labaaku sakjeri liikumos. svariigi ir lai protektors buutu izvietots arii riepas malaa, vislabaak vienmeeriigs "eziitis" taadeejaadi rites pretestiiba buus adekvaata, jo uz cietas virsmas ripos tikai riepas vidus, bet liikumos piesleegsies paareejaa dalja. protams riepas kontakta daljai ir jaabuut pietiekoshi stingrai, lai kontakta laukums ripojot neveidotos nejeedziigi liels. taapat arii buutu veelama divkomponentu gumija - viduu cieta, gar malaam miiksta. malas- sakjerei, vidus- labai riposhanai.

dziljas smiltis, kuudra vai dublji uz liidzenas vietas (kaa ieprieksh mineeju n-to kilometru garumaa)- gan labi, gan slikti. sakjere buus vajadziiga aizmugureejai riepai, lai vispaar vareetu tikt uz priekshu. ja ir iespeejams notureet inerci- to veel taa nejutiis, bet ja vajadzees atsaakt no vietas, ar gludaam riepaam var droshi kaapt nost un taalaak stumties.
tomeer taaas buus elles mociibas braukt garaakus gabalus ar "niknaam" riepaam pa shadu segumu.
mans viedoklis- labaak gludaakas riepas un proveet tikt cauri uz inerci, ja nesanaak, paskraidam ar kaajaam.

ja mees pienjemam, ka ir vajadziiga iipasha dublju riepa XC, meegjinam izteeloties kaada taa vareetu buut- nu ne lielaaka par 1.9, driizaak jau 1.75-1.8, biezaaki borti kaa parasti, un ne tik garsh protektors kaa DH, jo nav strukturaalas stingriibas lai taadu balstiitu.
apmeram shaada:

Schwalbe_Big_Jim.jpg

tomeer tai buus visai shaurs pielietojums. nu piemeeram krosinjsh Kandavaa, kad lietus gaazh straumeem.

lielaakoties var normaali rullet ar universaalaaku riepu, kaa piemeeram mans iemiiljotais Racing Ralph:

Schwalbe_Racing_Ralph.jpg

kas ir gjeniaals iznjeemums, jo apvieno labu riposhanu un labu sakjeri.

"normaalai" riepai ar labu sakjeri buutu jaaizskataas apmeeram shaadi:

(IRC MYTHOS XC)

mythos_xc_ii.jpg

ripos attieciigi sliktaak.

izmeers- nu driizaak 2.1
1.9 lai paliek otram riepu komplektam- sausaam, aatraam traseem. vai pat veel tievaakas.

nu jau pietiks drukaat wink

Last edited by fubar (29.12.2006 17:52:31)


taisnās rokas ir atpakaļ in da LV.
26565222

Avatar

By Ansis 30.12.2006 02:26:51

Member++ · 3,689 comments

Nu gan Fubar uzsēdās Pegazam mugurā!:)

Es paskatījos vairākās vietās dubļu riepu atsauksmes un reitingus, un pēc maniem atradumiem uzvarētājs ir Maxxis Medusa. www.mtbr.com tai ir ļoti augsts reitings: 4,91 ar 11 atsauksmēm!
Ražotāja links:

http://www.maxxis.com/products/bicycle/ … asp?id=230

Bildītēs redzams, ka Medusa riepai ir ļoti liela līdzība ar Fubar ievietoto 1.bildi - tikai iekšējie knobi ir mazliet zemāki, un knobu rindas izvietotas mazliet zig-zagā.
Kas vēl ir uzmanības vērts, tiek piedāvāti divi izmēri. 2,1 kā "zelta viduvējība", bet otrs izmērs - 1,80. Tātad filozofija no vidusceļa attīstās virzienā, lai asāk un dziļāk grimtu dublī iekšā... platās versijas nav!

Last edited by Ansis (30.12.2006 14:40:44)