Rāmja izmēra atbilstība augumam

Sveiki zinātāji!

Nu ir pagājis laiks, kopš iemācījos vairs nekrist ar klipšiem, un pareizi saslēgties, lai tiktu kalnā augšā.
Protams arī rumakam ir taisīts neliels update, un SEBos nav želots. Kā saka meistarības līmenis no zemes ir cēlies un sāku pētīt, skatīt kas vispār darās apkārt šai pasaulei, jo arī laikam esmu saslimis ar šo sporta veidu!

Laikam ejot man sāk parādīties aizdoma, ka būšu iegādājies velo sev mazliet par mazu rāmja izvēlē. Mans augums ir 180 un velo rāmja izmērs ir 18. Vai tas nav par mazu? VNK tāds jautājums parādījas,kad izbraucu ar tās pašas firmas iepriekšējā gada modeli un 20, izlikās kaut kā nedaudz vieglāk un ērtāk tas viss, bet varūt tas ir tikai man izliekas.
Ja gadījumā tā ir, ka kļūda pieļauta pašās saknēs, vai to var glābt uzliekot iznemusu mazliet garāku ( no 100 uz 130) un sēdekļa stuti nomaīnīt pret to, kas ir tā kā izliekta uz atpakaļ, iegūstot var’but to attālumu, kas ir ērtāks un labāks priekš MTB?
Un kas var būt slikts, ja tas rāmis tiešām ir mazliet par mazu, kas var atgadīties, un sliktu ta dara ar detaļu maiņu?
Iepriekš paldies.

Ar iznesumu un sēdekļa stuti Tu fiziski jutīsies ērtāk, bet riteņa uzvedību gaitu tas neglābs.
Tavam augumam tiešām labāk derētu 19-20collas, jeb vēl būtiskāks rādītājs ir Top tube garums un riteņu bāzes garums, papēti cik lieli šie lielumi ir tavam ritenim un tam ar ko salīdzini.
Īsāka bāze nozīmē it kā labāku pagriežamību, bet mazāku stabilitāti nobraucienos un kāpumos… gaumes lieta

Pats izvēlējos riķuku ar max garu Top tube un stāvu dakšas leņķi labai pagriežamībai.

It kā jau Tavam augumam tiešām labāk derētu 19", bet tas ir stipri atkarīgs no rāmja. Piem. man ar 179cm ir SuperBow rāmis, kas atbilst ~18collām. mēģināju pasēdēt arī uz lielāka rāmja (~19 collas) un likās nedaudz par garu.

Man ir Merida rāmis TSF 500 DB…
es te domāju, vai tās manas izmaiņas, kas liks man justies ok, nebūs kaut kā par sliktu pašam rāmim? vai slodze un kas cits nemainās…Runājot par stabilitāti nobraucienos, viss ok, neko sliktu teikt nevaru:) vienīgi bremzes jāliek jaudīgākas, jo pagaidām hidraulika ir pavisam pašvaka…:D

Nomierināšu Tevi, ka Tu ne pirmais ne pēdējais… Lai nedaudz Tevi atvēsinātu, teikšu ka daļa atbildības jāuzņemas velo tirgotājam, par nespēju pārdot pareizo rāmi.
Man līdzīgi gadījās pirms gadiem … 6 škiet. Kopā gan ar to velo nobraucu 3 gadus, bet tad sapratu ka nekādi upgreidi nerisina pamata problēmu - rāmis par īsu. Garāks iznesums rada iespaidu ka velsies pāri ragiem, savukārt ideālai kāju novietošanai sēdekļa stute jāvelk līdz galam (un pat pāri limitiem) ārā un beņķis līdz galam atpakaļ. Arī pagarinātā 40cm un liektā stute nelīdzēja. Dibens sāk novirzīties krietni uz pakaļējo asi, un tad sparīgi minoties kalnā ritenis viegli raujas priekšu gaisā…
Īsā diagonoze - ar iznesumu un stuti komfortu + atdevi (kā es nemīlu svešvārdu performance), tātad efektu grūti saskniegt. Stūre un sēdeklis ļauj optimizēt regulējumus plus mīnus dažus centimetrus, bet nenovērsīs ja rāmis ir 4 vai 5 cm reāli par īsu.
Piekrītu te paustajam, ka uz 180 cm rāmis 18"būs par mazu. Vismaz 19" ja ne 20".
Pamata 'recepte" ir salīdzināt (var mērīt) rāmja austumu un augšējo trubu (kā Kārlis B te jau teica), utt. Un noteikti pirms jauna rāmja pirkšanas, veikalā uz analoģiska uzsēdies un pamēģini kā jūties.
KārlisB arī pareizi visu teica par riteņa uzvedību. Tur nav ko pielikt.

18" ir par mazu. Protams, to var risināt ar garākām un vairāk atliektām stutēm un gariem iznesumiem. Bet tomēr visam jābūt samērojamam. Iesaku 19" un vēlams kādu sportisku rāmi, kuram ir sacīkšu (tātad garāka) ģeometrija.

P.s. Lai gan ar SuP Racing Team G7 18" mierīgi var braukt ar 180cm. Un pie tam komfortabli.

Ar AUTHOR BASIC 17" arī var mierīgi braukt ar 188cm un ne tikai Latvijas sacensībās, bet ar 20" rāmi tomēr patīkamāk. Tieši tā kā raksti, kamēr nepamēģināju 20" braucu ar 17" un likās labi.

Trek r’amjiem ir 19,5 izmērs. Moš tāds.

bet atbildot uz jautājuma otru pusi - vai, kamēr nenobriest uz daudz labāku velo, šo velo iznesuma un stustes maiņa vairētu glābt?

islaicigai lietosanai domaju deres, muguru necakaresi un velo ramim nekas no tiem daziem liekajiem cm, kas radisies upgrade rezultata ari nenotiks!
tik neperc dargas tas detalas, turi prata domu ka tas ir tikai pagaidu risinajums!

Varētu!
Pilnīgi droši.

kko pa fikso un lēto var koriģēt ar garāku iznesumu.
ja pērc jaunu velo, tad vismaz ar 19’ rāmi.
viss gan pieraduma un kāju garuma jautājums ;)

Uzmanīgi ar stuti. Ja vilksi maksimāli ārā, vai pirksi atliekto, var gadīties ka īsais rāmis tam nav paredzēts (var nolocīties gan rāmis gan stute). Ja pamani šādu procesu, meklē 40 cm garo stuti…

A klau, turpinot šo tēmu:
esmu redzējis pro čalim, ka brauc MTB ar cieto dakšu, ir pagarināts iznesums, un dīvainākais, tas ir vērts uz leju, pretēji, ka liek parasti!
Idejiski teica, ka labāka pretesība un dinamika, bet vai tas līdz ko? Vai nav palielināts spiediens uz dakšu? Un kā ir ar rāpšanos kalnos? neapgrūtina???

18" uz 180 ir tieši tas kas vajadzīgs un atšķirība starp viena modeļa 18"un20"garumā būs max 2cm

[quote=kleiman1]Sveiki zinātāji!

Nu ir pagājis laiks, kopš iemācījos vairs nekrist ar klipšiem, un pareizi saslēgties, lai tiktu kalnā augšā.
Protams arī rumakam ir taisīts neliels update, un SEBos nav želots. Kā saka meistarības līmenis no zemes ir cēlies un sāku pētīt, skatīt kas vispār darās apkārt šai pasaulei, jo arī laikam esmu saslimis ar šo sporta veidu!

Laikam ejot man sāk parādīties aizdoma, ka būšu iegādājies velo sev mazliet par mazu rāmja izvēlē. Mans augums ir 180 un velo rāmja izmērs ir 18. Vai tas nav par mazu? VNK tāds jautājums parādījas,kad izbraucu ar tās pašas firmas iepriekšējā gada modeli un 20, izlikās kaut kā nedaudz vieglāk un ērtāk tas viss, bet varūt tas ir tikai man izliekas.
Ja gadījumā tā ir, ka kļūda pieļauta pašās saknēs, vai to var glābt uzliekot iznemusu mazliet garāku ( no 100 uz 130) un sēdekļa stuti nomaīnīt pret to, kas ir tā kā izliekta uz atpakaļ, iegūstot var’but to attālumu, kas ir ērtāks un labāks priekš MTB?
Un kas var būt slikts, ja tas rāmis tiešām ir mazliet par mazu, kas var atgadīties, un sliktu ta dara ar detaļu maiņu?
Iepriekš paldies.[/quote]
atbildi pats sev uz dažiem jautājumiem + daži mani novērojumi:
1)vai Tev braucot uz pašreizējā 18" rāmja ir neērti braukt?(sāp mugura,sāp ceļi,ceļi sitās stūrē braucot kājās utt.)?
2)šķiet nevienam “komentētājam” nav zināms Tavs kāju garums?
3)nav zināms vai Tev patīk sportiska uzsēde(stūre zemu) vai Tev labāk patīk sēdēt kā klubkrēslā(stūre gaisā…tipa Beach cruiser ričuks)?
4)180cm augumam ja nav izteikti garas kājas un esi sportiskas uzsēdes piekritējs tad 18" noteikti nav par mazu!
5)daudziem no mums ir paradums meklēt problēmas tur kur viņu nav…
6)pavērojot vispārēo tendenci velo izvēlē tautas klasei,lielākai daļai braucēju ričuki ir par lielu(pieļauju pārdevēju kļūdas…)
7)bieži vien pamēģinot ko citu pirmis iespaids ir maldīgs…
saliec visus par un pret neuzķeroties uz ķonsultantiem" un tad redzēsi risinājumu!
lai labi ripo!

www.wrenchscience.com aprēķinu formā var iegūt saviem auguma parametriem (arī kāju garumam) atbilstošu rāmja un iznesuma teorētisko izmēru. Pēc tā mana auguma 178 cm būtu bijis vajadzīgs 18 collu rāmis. Tā kā manam velo ir 19 collas, uzliku nedaudz īsāku iznesumu, ar ko jūtos labi.

Velkam uz kašķi…

Optimālo rāmja izmēru nosaka divi pavisam atšķirīgi faktori.

  1. Mazo rāmju koncepcija. Tiek apgalvots, ka mazs rāmis ir vieglāk vadāms, vieglāk manevrējams. Šai apgalvojumā (zinot vai nezinot) tiek spēlēts uz to, ka rāmim ar īsu bāzi pagriezienos pr. riteņa trajektorija mazāk atšķiras no pak. riteņa trajektorijas. Varu pateikt, kur tas ir ļoti svarīgi - motošosejā, izbraucot asus “S” veida līkumus ātrumā 100-200 km/h! Tur tieši riteņu trajektoriju atšķirība rada sāniski vērstus spēkus, kas draud izsviest pr. vai pak. riteni, - atšķirībā no izsvarojuma. Tāpēc šosejas sporta mocīšiem bāzi veido pēc iespējas īsu.

  2. Lielo rāmju koncepcija. Tiek apgalvots, ka, padodot braucēja svaru uz priekšu/atpakaļ vai braucot kalnā/no kalna, svars lielākā mērā paliek sadalīts uz abiem riteņiem nekā ar īsas bāzes rāmi ar attiecīgi garāku iznesumu un sēdekli atšautu uz atpakaļ. Tāpēc pr. ritenis mazāk grims smiltīs, padodot augumu uz priekšu, pak. ritenis mazāk grims, braucot kalnā u.tml. efekti - īsi sakot, viss, kas saistās ar mazāku svara uzvelšanu uz vienu riteni. Tas ir pilnīgi pareizi.

Atliek pateikt, ka, manuprāt, reālajā XC un MTB “2” spēlē daudz lielāku lomu par “1”.

P.S. Rāmja izmēra patiesi svarīgais lielums ir “top length c-c” nevis “seat tube c-t”. Noteiktam otrajam var atbilst vismaz trīs pirmie ar starpību 2 cm vai pat vairāk.

ansi, paldies par koncepcijām!

nu man beidzot ir skaidrs, kāpēc vienam un tam pašam augumam paredzēti šosejas un fitnesa rāmji ir īsāki par xc rāmjiem. līdz šim tā man bija neizprotama mīkla.

c-c, c-t, cctv! zeme-zeme, zeme-gaiss!
vēl saprotamāk, pavisam saprotami, ikvienam saprotami: attālums, ko mēdz dēvēt arī par effective top tube length jeb top tube horizontal, tātad, augšējo stūres bļodu augstumā horizontāli mērīts attālums no dakšas rotācijas ass līdz sēdekļa stutes, ekhem, asij jeb, vienkārši sakot, vidum.

[quote=kazha]A klau, turpinot šo tēmu:
esmu redzējis pro čalim, ka brauc MTB ar cieto dakšu, ir pagarināts iznesums, un dīvainākais, tas ir vērts uz leju, pretēji, ka liek parasti!
Idejiski teica, ka labāka pretesība un dinamika, bet vai tas līdz ko? Vai nav palielināts spiediens uz dakšu? Un kā ir ar rāpšanos kalnos? neapgrūtina???[/quote]
Iznesuma likšana “uz leju” ir domāta stūres augstuma regulēšana. Ja rāmja izmēru īpatnību dēļ (rāmja priekšdaļas garums lielajiem rāmjiem arī ir lielāks) + piemēram garā dakša, stūre sanāk pārāk augstu, un gredzenu noņemšana nelīdz, vienkārši iznesumu apgriež otrādi.

P.S. Paldies Ansim par skaidrojumu par rāmju koncepcijām :)