Nedaudz par CO2 un fiziku

Nesen iegādājos velosipēdam 120 decibelu skaļu taurīti, kas darbojas ar saspiesto gaisu. Var piepumpēt ar jebkuru velo pumpi un lietot cik tik patīk.
Nedaudz vēlāk man radās tīri teorētiska interese, vai es varētu šo ierīci darbināt ar CO2.

Taures baloniņā drīkst pūst 6 atm spiedienu. Tā tilpums 0.5L. Vēlos izrēķināt, vai lietojot CO2 kartidžu šis pieļaujamais spiediens netiktu pārsniegts. Diemžēl nav zināms CO2 spiediens kartridžā. Tas nekas, ja vien kāds man varētu pateikt tukša kartridža tilpumu cm3 (izmērot kaut vai ar šļirci), tad zinot ietilpstošās gāzes masu (16g) no ideālās gāzes stāvokļa vienādojuma pV=m/M*RT varētu aprēķināt spiedienu jaunajā tilpumā. Vispārinu un pieņemu, ka process ir izotermisks jo pēc zināma laika notiks temperatūras izlīdzināšanās. Reāli pirmajā mirklī spiedienam samazinoties notiks gāzes atdzišana, un tas būtu jāņem vērā.

Šie paši aprēķini līdzīgi varētu noderēt noskaidrojot cik liels spiediens velosipēda riepās. Tilpumu var izrēķināt uzskatot ka riepa ir cilindrs (ja gribam precīzāk, tad tors), tad iegūt spiedienu ir elementāri. Mani interesē, kāda būs spiediena starpība riepu tikko piepumpējot, un kāda nedaudz vēlāk, kad gāze sasilusi līdz apkārtējās vides temperatūrai apm 300K siltā vasaras dienā. Reizēm pirmajā brīdī ir sajūta, ka pumpējot ar CO2 kartridžu riepa ir par mīkstu. Diemžēl šeit izdarīt pareizus spriedumus nemāku. Vai kāds varētu palīdzēt?

Labots: Vairs nekāda sakara ar basketbolu, tikai fizika.

A ja vajag saturīgu atbildi, tad - ja nevar izrēķināt, tad lieto “metod naučnava tika”. Ņem un iepūt pus kārtrižu un izmēri spiedienu. Ja ir OK tad pūt tālāk atlikušo. Gan jau savus 3 kārtrižus iztērēsi experimentos. Bet kā izskatās tāpat esi paredzējis kārtrižus vienkārši izmest vējā.

Fakts ir tāds, ka nav ne mazākās vēlmes iepūst gandrīz latu kaut kādā f…n taurē. Protams, kā Ansis saka, labākais risinājums ir eksperiments, taču no otras puses es studentiem mācu, ka jāpielieto matemātisko modelēšanu un aprēķinus, situācijās, kad eksperiments nav iespējams/vēlams, piemēram:

  • pārāk lielas izmaksas [nevēlos tērēt kārtridžus]
  • risks sabojāt ierīci [būs vēl dārgāk]
  • problēma ir atrisināma izmanotojot esošu pieredzi
  • kad modelis būtu izpētīts, tad varētu salīdzināt kļūdas ar pašu eksperimentu, jo garantēti, ka daļa gāzes aizies gaisā un spiediens riepās būs mazāks
  • varēju šeit nerakstīt neko, un pats tikt galā, domāju, ka to spētu, bet tad nenotiktu informācijas apmaiņa un neviens neko derīgu tā arī neuzzinātu.

Vai Eduards varētu padalīties info kur un par kādām naudiņām var dabūt tādu taurīti?
Dēļ daža laba ‘‘ļoti’’ izglītota kājāmgājēja uzvedības uz marķētiem veloceliņiem
būtu gatavs ar rokas pumpīti pumpēt kaut visu vakaru.
120 db jau dzirdētu arī ‘‘izglītotie’’ autovadītāji.
Ps pagājušo sezon meklēju ko līdzīgu,bet nekā :(

šķiet, ka runa ir par šo taurīti
kamēr eduards neatbild, paskaties internetveikalu sarakstu tepat forumā un pameklē tajos, kādā gan jau ir

Paldies:)

Eduards var pārdot savējo. :) Tur norādītajā linkā gan dārgi, 40 dolāru, es šķiet pirku pa 16 mārciņām. Tie, kas piedalījās Bike Adventure Raid Skrundā varbūt nedaudz dzirdēja, mēs lietojām skaņas kodus, lai komandas biedri viens no otra nepazustu.

Pa cikām naudiņām? Un pašam kādēļ vairs neder?

Jau pirms stundas biju aizrakstījis tev epastu.

vēl kaut kur ir iespējams dabūt?

Atcerieties tikai to ka nobiedēts dzīvnieks/cilvēks var izrādīt tūlītēju agresiju. Tas tā hormonos ieprogrammēts - aizsardzības mehānisms…

Vella Pēda tomēr ātrāks par primātu kājam gājēju

…bet ja primātam pie rokas gadās …piemēram soma uz 10kg vai spieķis…;),iespējams nepaspēsi Vella pēdu piestartēt kad būsi gar zemi!

Kur tad tā jāsteidzas, ka nevar pagaidīt, līdz iespējai normāli, netraucējot kājāmgājēju, apdzīt? Iedomājieties, kas notiktu, ja Rīgas centrā, pa čakeni pirmajops posmos braucot pa ielu visu laiku ar tādu taurīti kāds tik pīpinātu un pīpinātu? :D

Runa jau gāja par veloceliņiem un sekojoši par to dalījumu.
Pimēram Siguldā ir skaisti nodalīts -bruģitis velo,asvalts kājām.
Bet atrodas tādas kompānijas kuras apdzīt var tikai pa zālienu.
pamēģini par piemēru Nīderlandē nostāties velo pusē-vienreiz uzzvanīs
un tad brauks vienkārši virsū. Tur viņi nesaprot ,ka kāds tā vienkārši var
atrasties uz veloceļa,un neviens izņemot mūs-dumos ārzemniekus jau arī
neatrodas,bet šeit tomēr par skādi nenāk kārtīgs taurinieks ,jo ar parasto
zvaniņu jau viņi nedzird.

tas pats, kas gājējs iziet uz ielas, kur brauc auto. Vnk gājēji pieradiši vilkties pa ceļa vidu un šūpoties

Tieši tas man patīk, vismaz izaicinājums kārtējo reizi pārbaudīt savas iemaņas un acumēru :D Ja manevrs neizdodas kā plānots, vienmēr pastāv iespēja aizmukt, neatvainojoties, vai arī atvainoties un dabūt pa galvu no 150KG vīra :D

kādi jūs agresīvi, ka tik izkauties…
riteņbraukšana patiesībā ir meditācija ;)

riteņbraukšana patiesībā ir meditācija ;)

Baigi precīzi pateikts. Es kaut kā mēģināju noformulēt, kāpēc es to daru - nekas nesanāca. Tagad man ir atbilde pašam sev. Paldies!

Meditācija ir tikai un vienīgi braukšana ārpus pilsētas-pa pilsētu stress.
Galu galā meditēšanas jēga jau ir dabūt tīru galvu no jebkādām domām,
un ja kādam tas izdodas pilsētā,tad šis cilvēks ir apbrīnas vērts…