Vēlētos noskaidrot, kā vairums rikojas ar ķedi un kaseti.
Ar vienu kaseti nobrauc ar vairākām ķēdēm mainot tās ik pēc ~1500km - jeb pēc cita intervāla.
Brauc ar kaseti un ķēdi līdz galam, kamēr sāk raut pāri un tad maina abus.
Līdz šim kaut kā gadijies, ka attopos ~2000km un tad jau ir par vēlu un kasete ir nodilusi, bet nupat provēju nomainīt pēc 1200km un ari 5,6,7 lec pāri - tas ar SRAM 980 kaseti un SRAM 991 ķēdi - iespējams šajā pašā cenu diapazonā shimano ir daudz izturīgāks ?
Droši vien derētu nopirkt ķedes mēritaju, bet jebkurā gadijumā 1200km ar vienu ķedi liekas baigi maz - varbūt kādam ir kas labs sakāms par Shimano vai KMC ķēdēm ?
Un kā ir ar saderibu vai var lietot ar SRAM pārslēdzējiem Shimano kaseti, ķēdi ?
Ķēdi visprātīgāk mainīt nevis pēc km, bet pēc nomērītā izstiepuma, tie km ir tikai aptuvena rekomendācija. Ja laicīgi maina ķēdi, var iztikt ar vienu kaseti uz divām ķēdēm. Ir viedoklis, ka SRAM kasetes ir mīkstākas, tāpēc izdilst ātrāk. Ir daži servisi (piemēram Šmerlī), kuri piedāvā kaseti izslīpēt par saprātīgu cenu. Ar tādu var braukt vēl. Vēl var kasetes izjaukt un mainīt atsevišķus zobratus.
Ja noguļ ķēdes maiņu, var nākties mainīt arī zobratus priekšā, man ir nācies nomainīt tikai vidējo.
Braucu, līdz 0.5 … 0.75%, un tad mainu. Ja drusku vajag, tad pievīlēju. Ķēdes mērītajs, elementārākais maksā 5 Ls. Ķēdes īpeši nekopju, vienkārši pamēru ik pa laikam. Savienoju ar tapu.
Pieļauku, ka lētam ritenim var braukt kamēr griežas pedāļi un tad mainīt visu, kas jāmaina, ar visiem klaņiem u.t.t, ko vajag.
Ja domā to kaseti pēctam speciāli slīpēt, tad tāpat normāli braukt ir līdz 1%.
Kāds pieredzējuškas varētu pakomentēt par SRAM un Shimano atškirību jo kā reiz ir jāmaina ķede un kasete 8spd sistēmā, taču ko labāk izvēlēties SRAM vai pusotru reizi dārgāku Shimano, tobiš vai tur 3 kasetes un ķedes ir līdzvērtīgas 2 tādām ? Saprotu, ka viss atkarīgs no lietošanas apstākļiem, bet uz šosejas velo stāv HG50 kasete un ķēde un iet jau ilgi lauku - taču braucu tikai sausos laikapstākļos. Savukārt baikam, kas tiek ikdienā izmantots visu gadu SRAM PG850, tā ,protams, kalpo nesalīdzināmi īsāku laika sprīdi, tapēc plānoju arī uz baika likt HG50 kaseti un ķēdi.
Vēl ir paņēmiens ar divām kasetēm.
Ar vienu kaseti brauc kamēr ķēde izstiepjas līdz 1%, tad nomaina jaunu ķēdi un uzliek otru (pagaidām jaunu) kaseti.
Nobrauc ~300 km, un uzliek iepriekšējo kaseti (visam jābūt ok). Tad atkal ar šo komplektu nobrauc ķēdi līdz 1%, un veic iepriekšminēto manipulāciju.
Šādi ar divām kasetēm var nobraukt pat 10 ķēdes. Priekšējos zobratus jāmaina/jāvīlē pēc situācijas nepakārtojot ķēdēm.
Man šīs paņēmiens ļoti labi darbojas (kasetes tikai shimano, ķēdes shimano, Camp vai YBN).
Kā nomērit to 0.5% vai 1%, cik redzu veikalā ir tie mēritāji ~5Ls kur itkā var redzēt vai nu ir vai nu nav izstiepusies - lietojat kādus precīzākus rikus, jeb mērāt milimetros un vienkārši izrēķinat ?
tikko kā sram 980 kasetei uzliku trešo ķēdi un uz aktīvākajiem zobratiem (4. un 5. zobrats) ķēde sāka lekt. Aizvedu velo uz veikalu Treks (pie Tallinas ielas) tur čalis, vārda, ja nemaldos, Sarmis, ar vīli pieslīpēja traģiskākos zobratus, un tagad var bez bēdu mīt tālāk. izmaksas 4-ls.
Papuasa cienīgs secinājums ;) (tikai neapvainojies)
Nez kāpēc sausā laikā braucot ķēde kalpo ilgāk(km),bet dubļos krietni īsāku laiku(km)?
P.S.Konkrēts gadījums no prakses jauna HG93 pēc 180km ūdens/dubļi(ne latvijas pauguriņos) metama.
Cik saprotu, tad dubļi nonākuši starp ķēdes savstarpēji kustīgajām detaļām nepalielina berzi? Tad sanāk, ka mazie smilšu graudiņi, kas beržas ķēdē, ir tikai uz nerviem krītošas skaņas problēmiņas, kas nedeldē asītes, rullīšus, un visa problēma rodas no tā, ka ķēde, kā želejkonfekte izstaipas, jo to stipri rauj?
3 ķēdes cikliski mainot ar kaseti var nobraukt ~15 000 km… Ķēdes jāmaina savlaicīgi, pirmo reizi ne vairāk kā 0.6 mm /120 mm (mēru ar bīdmēru)… Janokavē, kec pāri, ja lec ne pārāk, ar laiku pieslīpējas un ir Ok…
Papuasa cienīgs secinājums ;) (tikai neapvainojies)
Nez kāpēc sausā laikā braucot ķēde kalpo ilgāk(km),bet dubļos krietni īsāku laiku(km)?
P.S.Konkrēts gadījums no prakses jauna HG93 pēc 180km ūdens/dubļi(ne latvijas pauguriņos) metama.[/quote]
Atbilde no teorijas puses. Ķēde var būt nolietota 3 iemeslu dēļ:
Izstiepta
Nodiluši rullīši
Izļurkāta
Ko mēra ķēdes mērītājs, kas ir kā lineālītis ar divām ķepiņām? Tas mēra kombināciju: 10 posmu izstiepums + 2 rullīšu nodilums. Tātad pārsvarā izstiepumu. Interesanti būtu pamērīt, vai pēc dubļu sezonas nolietotai ķēdei tiešām arī izstiepums ir sasniegts kritiskais, jo dubļi, lienot spraugās, nodara lielāku skādi “2” un “3”.
Ja dubļos lietota ķēde arī izstiepjas īsākā laikā, tam ir 2 iemesli:
Reti kurš velobraucējs pa gludu ceļu min ar tādu paši vidējo jaudu kā caur dubļiem - lai arī no organisma to varētu prasīt.
Un pats galvenais - nelinearitāte! Cietvielu fizikā un materiālu zinātnē māca, ka paliekošajai deformācijai nav vienalga, vai min ātrāk, vienmērīgāk un ar mazāku spēku (gluds ceļš), vai rausta lēnāk un ar lielāku spēku (dubļi) - pat ja vidējā jauda ir viena un tā pati. Otrajā gadījumā paliekošā deformācija veidojas lielāka.
Prasas pec petijuma, ar precizu mikrometru izmerit arejos un ieksejos posmus jaunai kjedei un izbrauktai.
Izstiepumu nomerit gruti, bet savienojumu izdilumu var merit kjedi noliekot saniski, lai veidojas loks. Izmerit paugura virsotni 1 metru garam lokam, vai ari noteiktu skaitu posmiem.
It ka viss ok, bet atrādu info ka doto rīku kopvertējums ari atšķiras no realitātes, ir cilvēkiem gadijies ka instruments rāda ka ķedē “Not OK” (0.75) un ir jamaina merot galīgi jaunu ķēdi, (bet nu tas jau it ka ar ParkTool 3).
Vel ka variantu (labaku?) uzzināju ka var to visu izmerīt ar binderi, lineals nav nu tik pareizs veids jo tur arī ir tie ± atšķirības.
Ar pašu binderi esmu draudzīgs jo diezgan bieži izmantoju viņu gan darba gan “brīvlaika remontos”. Pašam protams ari metajas mājas instrumentos, bet ka un kur pielikt viņu pie ķēdes … tur nu es galīgs 0.
Varbūt kads var izpalīdzēt ar informāciju iesācējam ka pareizi jamēra ķedes izstiepšanu (ka un kur tieši pielikt, kadi ir OK/Change izmēri utt.) ?