Dakšas gājiens 80mm VS 100mm

Lūdzu dalīties pieredzē un viedokļos, kādas sekas sagaidāmas ja FS rāmī, kuram oriģinālajā komplektācijā ir 100 mm gājiena dakša tiks ielikta 80 mm gājiena dakša? Aptuvens priekšstats ir par to, ka nedaudz mainās ģeometrija, svara sadalījums uz asīm, pedāļa augstums no zemes… Cik būtiski un kādā veidā šāda maiņa var ietekmēt FS gaitas īpašības?

svarīgs ir ne tikai gājiens dažādām dakšām, bet arī “ass līdz kroņa” augstums

Mans viedoklis. (drusku ne pa tēmu)
Man ir 80mm gājiena dakša, bet gribētos 100mm dakšu, jo ar 80 mm ir bijušas reizes kad ar pedāli ieskrienu saknē vai vēl kaut kur, kur ar 100 mm nebūtu ieskrējis pēc manām domām. 80mm dakša man ir pāris reizes aizgājusi līdz galam ar baigo atsitienu, ja ir 100 mm , tad šādus gadījumus grūti būtu dabūt.
Es esmu par 100mm gājienu.

[quote=KingFox]Mans viedoklis. (drusku ne pa tēmu)
… gribētos 100mm dakšu, jo ar 80 mm ir bijušas reizes kad ar pedāli ieskrienu saknē vai vēl kaut kur, kur ar 100 mm nebūtu ieskrējis pēc manām domām. …[/quote]
Paga paga… 80 vai 100 mm gājies ir garums GĀJIENAM, nevis dakšas garums. No tā riteņa ģeometrija var arī tā uzreiz nemainīties.
Nevajag jaukt dakšas garumu (tepat jau ar visu bildi pieminēto) ar gājiena garumu. Var jau būt arī 130mm gājiena dakša, bet tā ir īsāka par 100 mm gājiena dakšu.
Bet nu jājautā “dzelžu” vīriem. Baltais vai Fubars labāk mācēs izstāstīt…

ei nu ei…

īsi sakot: tā nav laba ideja.

garāk: centrs būs zemāk. vadība stabilāka, bet lielāka iespēja ar pedāli/zobratu uzsisties kaut kur.
priekša būs par 2 grādiem stāvāka, vadība nervozāka, bet ar iespējām labāk manevrēt tehniskās situācijās mazā ātrumā. bremzējot dakša uz FS zaudē vismaz pāris cm no gājiena, visam velo sasveroties uz priekšu, no 80 mm pāri tev paliks mazāk gājiens sitieniem, tehniskos nobraucienos lielāka iespēja raut uz acīm- kas ir saistīts arī ar to, ka braucējs tagad ir novietots mazliet vairāk uz priekšu.

Neskaitot izņēmumus (piemēram, Fubara pieminētie), manuprāt, tomēr var ar lielu varbūtību pieņemt, ka 100mm dakša būs garāka par 80 mm dakšu. It sevišķi, ja ir runa par viena ražotāja dakšām.
Piemērs no dzīves - man ir mājās 3 riteņi ar 3 dažāda gadagājuma un modeļu Manitou dakšām:
Axel 80 mm - attālums no riteņa ass līdz vietai, kur dakša ieiet rāmī 46cm
R7 80 mm - 46cm
Sliver 100 mm - 48cm
Kā redzams, starpība sakrīt ar dakšas gājiena starpību.

  1. Nomainot dakšu pret īsāku, pirmais, ko pamanīsi būs tas, ka stūre atrodas zemāk. Ja nevēlies tādas izmaiņas braukšanas pozā, tad zem iznesuma ir jāsaliek vairāk distanceri vai jāliek stāvāks iznesums / stūre ar lielāku izliekumu.

  2. Neatkarīgi no tā, ko darīsi vai nedarīsi pie stūres, palielināsies iespēja kaut kur aizķerties ar pedāļiem vai pat ar lielo zobratu. Vai tas tev radīs problēmas, par to varēsi pārliecināties tikai mežā.

Braucot kalnā, varētu būt vieglāk pārnest svaru uz priekšējo ratu. Varbūt pat tāpēc kādā vietā tiksi augšā, kur iepriekš nevarēji uzbraukt. Bet braucot no kalna pilnīgi noteikti būsi zaudētājs.

Mani 2 santīmi.

Paldies par komentiem. Atkal IR PAR KO paštukot. Ja jau FS pēc savas būtības vairāk paredzēts “single track” un nelīdzenai virsmai, tad loģiski ka labāks risinājums būtu 100 mm. Savukārt personiskā pieredze tāda, ka uzkāpjot no HT uz FS (Pašlaik abiem ir 100 mm dakšas) pirmajā brīdī ir tāda kā nestabilitātes sajūta, īpaši pie straujiem manevriem. Uz HT jūtos ievērojami stabilāk. Lūk arī galvenais iemesls funktierim par to kā apvienot FS labās gaitas īpašības pa nelīdzenumiem ar HT stabilitātes īpašībām. Varbūt situācijas risinājums ir FS aizmugures ģeometrijā un amortizācijas sistēmā? Piebildīšu, ka ar felli braucu lai baudītu procesu, ne tādēļ lai ķertu sekundes un to daļas.

jā, aizmugurējā piekare ir ārkārtīgi svarīga, daudz svarīgāk par to kāda un cik liela gājiena dakša ir priekšā.
ar priekšu viss ir vienkārši- vēlamam gājienam (kas atbilst disciplīnai) summējam klāt 20 mm, kas ir nepieciešami abu amortizātoru sabalansēšanai. tātad:
Hardcore XC racer ar cieto dakšu- uz FS jābut 80 mm
XC racer, kam uz cietā ir 75-80, uz FS vajag 100
All mountain ar 100- attiecīgi 120+