Pēc pāris nevainīgām 29er pieminēšanām šeit forumā tagad saņemu visādus jautājumus jau ārpus foruma gan skaipā, gan meilā. Principā ir skaidrs, ka tautu interesē, kas tas par zvēru, kā iet, kas labs, kas slikts.
Domāju vairumam foruma apmeklētāju nav jāstāsta, kas ir 29er, bet patiesībā nav jau arī nekā tāda, ko stāstīt - parasts priparasts MTB, ar to starpību, ka rati nav 26, bet 28 collas. 29er, jeb 29 collas nāk no riepas apkārtmēra, diski ir standarta 28". Šādus riteņus iesaka cilvēkiem augumā virs 1.9m (es gan tur nekvaificējos īsti), jo uz tādiem vismaz viņi neizskatās tik lieli, kā uz 26" un arī jūtas ērtāk. Šajā sakarā varētu jautāt kādiem cilvēkiem paredzēti 36er:)
Vārdu sakot, lai varbūt mazliet kliedētu kaut kādu informācijas vakuumu LV zonā, apstāstīšu savus novērojumus braukājot un upgreidojot '2009 Superior 829, jeb pašu lētāko LV pieejamo 29er pag. gada augustā (neteikšu cik, tas lai paliek pārdevēju ziņā, bet cipars bija ievērojami mazāks, nekā veikala plauktā norādītais). Nenoliegšu, bija manā velo izvēlē arī kāds “zīmuļa” efekts, nevis reāla nepieciešamība, taču jo vairāk braucu, jo vairāk patīk:)
[h]Kas atšķiras no 26" MTB, jeb potenciālie upgrade[/h]
rāmis, dakša, rati, riepas - viss pārējais ir identisks “mazajiem brāļiem”
ok, arī ķēde ir par dažiem posmiem garāka, bet tā ir tikai nianse (nepirkt lietotas ķēdes:))
Rāmji.
Jā, karbona rāmju ir patiešām maz, titāna vēl mazāk. Ir arī full-suspension. Lietotus rāmjus neatrast ne šeit, ne tur. Vārdu sakot - ja pērkam, tad ar domu, ka nemainīsim:)
Dakšas, rati.
29er ir populāri štatos un ne tik populāri Eiropā, līdz ar to crc, actionsports šajā ziņā palīdz maz - izvēle niecīga. No štatiem, savukārt, sūtīt dārgi - gan piegāde sālīta, gan vēl muitas %.
Varētu domāt, ka viss ir slikti, bet tā tas nebūt nav. Kamēr manus mega upgrade plānus nepārtrauca krīze, sapratu ka LV uz vietas patiesībā viss ir dabūjams:
[list=]
[]FOX, jeb veloprofs.lv - fulcrum rati, superior 29er riteņi[/]
[]Baltais, jeb trekveikals.lv - Bontrager rati, gary fisher 29er riteņi[/]
[]Sandris no veloserviss.lv Viskaļu 26 - par ļoti labām cenām var pasūtīt jebkuru rockshox dakšu priekš 29er[/]
[]ne tik labas cenas Fox 29er dakšām xsports.lv/evelo.lv un orbea 29er riteņi[/*]
[/list]
Riepas
Atsevišķs stāsts par riepām. Jā, 29er riepu nav tā ka būtu ļoti daudz, bet pie mums ļoti ok strādā schwalbe izplatītāji (Baltic Autoparts Sia) - viss ir dabūjams, ja ne uz vietas, tad pasūtot pavisam noteikti var dabūt jebko (vismaz burusportā un winsportā tas ir noticis bez problēmām).
Ar to it kā varētu beigt, taču reālā riepu izvēle te tikai sākas:) Diski ta ir standarta 28", līdz ar to der praktiski viss šosejas, tūrisma, pilsētas, pludmales utt 28" riepu klāsts. Ok, velo vairs gluži pēc MTB ar tādām neizskatās, taču ir ok. Pēdējais eksperiments man bija ar 700x25 šosejas slikiem. Teikšu kā ir - kamēr nebriest kaut kāda braukšana mežā, nu nemaz negribas likt ko citu - tie tomēr ir citi pārvietošanās ātrumi:) Pieņemu, ka vēl šosejiskākai braukšanai varētu uzlikt šāda tipa hibrīdriepas - bortējamas tubular, bet tas jau būtu nedaudz perversi:)
Starp citu, neliela piezīme - kameru kritiskos apstākļos var aizņemties arī no 26", izturēs, ja nu varbūt vienīgi kāda supervieglā plānā varētu pievilt.
[h]Braukšanas nianses[/h]
Ir lieta, ko noliegt nevar - lielās collas ripo labāk. Pa jebkuru segumu. Visādi drebelīgie segumi - saknes, kāpurķēdnieka izvāverota grantene utt tagad ir pupu mizas, atliek tikai mīt un tas drebelis vairs neatsaucas straujā ātruma kritumā. Es nemaucu pa nopietnām vietām, tapēc varbūt šo manu viedokli var tik ļoti neņemt vērā, bet nu tāds salīdzinošais novērojums man ir:)
Kas vēl man likās jocīgi - kalnā braucot buksēšanas moments iestājas vēlāk, ja vispār iestājas (var jau būt, ka esmu sācis pareizāk braukt, bet nu diez vai tādas lietas notiek tik strauji). Dubļu, smilšu caurgājamība - pieņemu, ka te tomēr lielāka loma ir riepu izvēlei, bet arī te šķiet, ka iet labāk. Par to kalnā braukšanu gan vēlāk lasīju teorētisko daļu - tipa saķeres virsma lielākam rata diametram attiecīgi arī ir lielāka, tātad arī teorētiski kalnā vajadzētu iet labāk.
Dažreiz tiek minēta nianse - augstāks smaguma centrs. Jā, tādu sajutu, sākumā bija mazliet neveikli tehniskākās vietās, bet tagad jau liekas, ka nekas tāds nav bijis - aizmirsies, pierasts.
[h]Svars[/h]
Pēdējais mīts lai būtu par svaru. Kritiskā masa meklējama ratos, jeb lielākā masā, kas jāiegriež rotācijai, attiecīgi lēnāks sprints, taču vieglāka ātruma noturēšana. Lai viss neliktos tik ļauni, ir pieejami ratu komplekti arī zem 1.4kg, bet par to izturību ilūzijas neloloju + tur jau ir visādi ierobežojumi gan braucēja svaram, gan riepu spiedienam. Pieņemu ka visnotaļ normāls 29er ratu komplekts varētu būt uz 1.7-1.8 kg. Jā, uz 1.5-1.6kg 26" ratu fona ir vairāk, taču ne kritiski. Vieglākās 29er MTB riepas - 29x2.00 Schwalbe Furious Fred Evolution sver nieka 335g. Bezkameru variantā sanāk pietiekami konkurētspējīgs pasākums.
Personīgā pieredze gan ar šīm riepām nav bijusi diez ko veiksmīga - nedēļas laikā 2x esmu pamanījies uzlasīt kaut kādus stikliņus, kuri ir bijuši liktenīgi. Tipa riepas vieglas, taču pagalam neizturīgas. Var jau būt, ka man vienkārši nepaveicās. Divreiz:)
Turpinot par svaru - manuprāt priekš 29er vismaz Latvijas apstākļiem ir ļoti ok rigid variants, jeb cietā dakša. Galu galā 29er ripo līdzenāk un tas diskomforts no elastīguma nebūšanas nav tik kritisks. Vismaz savu budžeta Dart 3 29 dakšu jau tuvākā laikā ir paredzēts nomainīt pret gandrīz 2kg vieglāku cieto, kas ļautu līdz šim jau par kādu 1kg no oriģinālās komplektācijas notievējušo ričuku pavilkt zem 10kg.
Kas attiecas uz rigid dakšām, tad te atkal ir varianti - 26" susp corrected dakšas der arī 29er, tiesa gan pabojājot velo ģeometriju un varbūt kaut kādas braukšanas kvalitātes. Ir, protams, arī 29er rigid dakšas, izvēle loģiski maza. Izvēli papildina cyclocross ričuki, kuriem arī mēdz būt dakšas ar DB stiprinājumiem. Bet no visiem tiem mazumiem tomēr kaut kas salasās un nav tik traki, kā varētu domāt. Jā izvēle ir mazāka, taču pilnībā pietiekama un galu galā izvēlēties no mazuma ir vieglāk:)
[h]Konstruktīva īpatnība[/h]
It kā mīnuss, taču novēršams. Jebkurā gadījumā moments, kam ieteiktu pievērst uzmanību pērkot jaunu 29er. Ir tāda lieta, ka rāmju ražotāji cenšas saglabāt pēc iespējas mazāku ķēdes garumu. Rezultātā rodas efekts, ka pakaļējais rats stipri pietuvojas sēdekļa trubai (seatstay) un attiecīgi arī priekšējam pārslēgam. Lai nebūtu gari un plaši jāstāsta, te būs ilustrācija:
Daži rāmju ražotāji cenšas šo problēmu apiet salokot sēdekļa trubu uz leju to palaižot stāvāk, tālāk no riepas, citi tēlo, ka problēmas nav. Risinājums meklējams arī savādākas konstrukcijas priekšējā pārslēgā.
Viss, pietiks pagaidām:) Ja vēl kādam par 29er kas iebilstams vai piebilstams - droši:)